Een juridische constructie is een soort maatkostuum met juridisch waterdichte regelingen, waarvan de rechtsvormen van een rechtspersoon zijn aangepast aan de gewenste omstandigheden.

Er zijn meerdere rechtsvormen met ieder zijn eigen regels.
Een notaris kan u onafhankelijk advies geven over de voors en tegens van de juridische aspecten, die verband houden met uw onderneming of rechten in de privé-sfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een juridische constructie is de manier waarop iets (meestal een contract of iets dergelijks) juridisch in elkaar zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het specifiek over een rechtspersoon gaat, dan zou je kunnen denken aan hoe verschillende bedrijven bij elkaar horen. Zo is Unilever bijvoorbeeld een bedrijf dat heel veen kleine(re) bedrijfjes heeft. De juridische constructie is hierbij dat Unilever wettelijk (=juridisch) eigenaar is van die bedrijfjes en daarmee dus ook (op z'n minst een deel van) de winsten opstrijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een juridische contructie bij een rechtspersoon spreek je meestal als je natuurlijke personen wilt beschermen tegen schuldeisers of aansprakelijkheid, bijvoorbeeld bij een faillissement. Je kunt je privévermogen bijvoorbeeld scheiden van je zakelijk vermogen door een eenmanszaak om te zetten in een bv. Ook kun je met een holding bv verschillende werkmaatschappijen (ook bv's) besturen, zodat er wel een bestuurlijke eenheid is, maar de bedrijven economisch niet van elkaar afhankelijk zijn.