Hoe spreek je het woord wrijven uit?

Ik spreek het uit als vrijven....Maar ik geloof dat veel mensen het uitspreken, zoals je het schrijft.
Dit is ook met het woord wraak. Dan zeg je vraak. Of zit ik daar ook helemaal naast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vrang, de W wordt al jaren niet meer zo uitgesproken door de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Leilani, ...ja, hetzelfde hier, het lukt me niet! Nu zit mijn 'r' behoorlijk ver achter in de keel. Misschien dat de mensen die het wel kunnen een ander soort 'r' hebben. @Barts3cundo. Ook wrang wordt door mij uitgesproken als vrang. Evenzo met wrok, wriemelen en wroeging. Allemaal v's. Ben benieuwd waar jij vandaan komt. Of is het meer de leeftijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WimteenSlipper, ik noem het zelfs Friemelen......

Het beste antwoord

Het mag beide. Dit stukje verklaart de verandering een beetje in uitspreken van de Nederlandse taal . Wij verzachten graag woorden zo spreken we de z vaak uit als s en werd wrijven, vrijven . Al wordt ook wrijven nog steeds vaak gebruikt.

De Hollandse Taal haat alle hardigheid: en daarom soekt sij alle harde Letteren, of te versagten: of sagter Letteren te gebruiken, gelijk uit de volgende staaltjes oopenbaar is. De oude pleegen te schrijven, Wreeken, Wrijven, Wringen, Wrak, Wroegen. Nu: Vreeken, Vrijven, Vringen, Vrak, Vroegen’ Voor deze klankontwikkeling, die in het schrift zelden tot uiting komt, hebben we hier een onwraakbaar getuigenis. Eigenaardig is de latere differentiatie tussen de volkswoorden als wringen en wrijven, die in Holland nog zonder uitzondering met vr gehoord worden, en de meer litteraire woorden als wreken en wroeging, die door invloed van het schrift veelal weer met wr gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wreiven...., zal 't zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals je het woord wijven uitspreekt, met een duidelijke W als beginletter, doe je dat ook met Wrijven. Dat is tenminste zoals ik het heb geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar heb je op school gezeten dan(regio)? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met dat ezelsbruggetje? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het noorden van Nederland wordt het gewoon met een w uitgesproken. Heb nog nooit van "vrijven" of "vraak" gehoord! Het zal wel regiogebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga ik toch twiefelen aan het onderweis van jullie:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn (lager ) onderwijs speelde zich af in de 2e wereldoorlog, in diverse scholen, die steeds door de duitsers gevorderd werden tot in het huis van een medeleerling toe.
Maar dat neemt niet weg, dat ons in geWreven werd dat de W ook als zodanig uitgesproken moest worden.
De regio was de Achterhoek,maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt. Het ligt voor een groot deel aan de onderwijzers,hoe zorgvuldig die omspringen met hun manier van les geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niks met zorgvuldigheid te maken, zoals al is aangetoond d.m.v. bronnen is wrijven uitspreken als vrijven ook correct en ondertussen volgens mij al meer de norm dan de uitzondering. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet, dat ik nu wel spreek over de vroege jaren 40 van de vorige eeuw,toen woorden als risicovol en me fiets niet bestonden en bovendien ondenkbaar waren.
Ik houd me gewoonweg aan datgene wat ik toen als kind geleerd heb,althans in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik en daar is niks mee, maar dat betekent niet dat risicovol en wrijven uitspreken als vrijven niet correct zijn.
Even een iets ander antwoord dan dat ik al schreef.
Wraak met de w kan. Maar met de V wordt gezien als de uitspraak die wordt weergegeven in uitspraakwoordenboeken.

Zie link:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf spreek het uit als 'vrijven'

Spreek het anders eens uit en let erop hoe je het zegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps zie net pas dat je het al uitgesproken hebt.

meeste mensen spreken het naar wat ik hoor als vrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrɛivə(n)

Woorden die met wr beginnen spreek je uit met een stemhebbende v.

In het Nederlands klinkt een v meestal hetzelfde als een f: tussen je lippen door blazen zonder je stembanden te gebruiken. De stemhebbende v is hetzelfde maar dan wel met trillende stemband. Het klinkt voor nederlanders als iets dat tussen een w en een f in zit. Mocht je toevallig goed zijn in Engelse uitspraak: vergelijk riffle met rival.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 'wrijven' met een "v" zou uitspraken dan zouden bijvoorbeeld de woorden 'vrouwen', 'vrienden' en 'vroeger' ook geschreven worden met een w (wrouwen, wrienden en wroeger).
En omdat dit niet het geval is, lijkt mij logisch dat je wrijven uitspreekt met een "w".