hoe krijg je inkt (pen) van papier?

me kind heeft op me diploma (certificaat) met een pen geschreven maar hoe krijg ik het er van af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
me dunkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha absor; grappig

Antwoorden (6)

je kan proberen om het papier te deppen met de inktverwijderaar die je in de drogist of supermarkt kan kopen ( die eigenlijk bedoelt is voor textiel )

Eerst even uittesten op een vergelijkbaar soort papier met inkt, of dat werkt en of het niet andere vlekken weer achterlaat.

En anders is het helaas ( misschien kan je bij de instantie waar je de certificaten van heb een nieuwe aanvragen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt speciale gum voor penneninkt. waar het op neer komt is dat de gum het bovenste laagje van het papier verwijderd en de inkt meeneemt. het papier wordt er dus niet beter op.

Als alternatief zou je nog een nieuw diploma kunnen aanvragen. als je het oude exemplaar inlevert, moet dit vaak wel kunnen. al dan niet tegen betaling.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik heb ooit eens gehoord: weken in melk, drogen en daarna weer glad strijken, maar zou dat zelf niet doen zonder dat een expert hiero dit bevestigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tipex moet je gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zelf gaan knoeien met een origineel certificaat of diploma, zou ik adviseren. De kans bestaat dat men dan de geldigheid van het certificaat in twijfel trekt. Het lijkt dan immers alsof je zelf iets hebt veranderd / toegevoegd / verwijderd. Een nieuw exemplaar krijg je trouwens ook niet zomaar.
Laat het certificaat zoals het nu is en informeer bij de instantie waar je het gehaald hebt of je mogelijk (tegen inruil en/of betaling) een nieuwe kunt krijgen. Als dat niet kan zou ik het gewoon zo laten, mèt de creatieve toevoeging van je kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is mijn dagelijkse werk (studentenadministratie)
een diploma is een uniek iets, er wordt er maar één gemaakt en die wordt aan de student gegeven. alle diploma's worden geteld en door de accountant verantwoord en het is dus niet mogelijk om een duplicaat te krijgen.

je kunt twee dingen doen:
- als de instelling waar het diploma is behaald nog bestaat hebben zij jouw afstudeergegevens en kan je daar een gratis verklaring van afstuderen aanvragen. dit bewaar je bij je beschadigde diploma.
overigens, als je ergens een gewaarmerkte kopie van het diploma hebt liggen is een verklaring aan vragen niet nodig, behalve als je ergens in het buitenland een baan zou willen.

- als de instelling niet meer bestaat, bijv. door fusie met een andere onderwijsinstelling, kan je een afstudeerverklaring aanvragen bij DUO. Dit duurt echter wel enkele maanden, en DUO is op dit moment nog niet zover dat zij ook echt alle Nederlandse afstudeergegevens in beheer heeft. daar zijn ze nog mee bezig.

ik raad je niet aan om te proberen om de pen uit te gummen. inktgum beschadigt het papier en een beschadigd diploma, op wat voor wijze ook, is niet meer geldig. daarbij zijn de meeste diploma's van een dikkere kwaliteit papier gemaakt, en dan valt het uitgegumde gedeelte extra op.