Kan je stoppen met school, en op latere leeftijd je diploma halen?

heey allemaal, ik ben een jongen van 16, en ik wil samen met mijn neefje gwn weg van alles, een grote reis gaan maken, maar nu zitten wij met het probleem: kan je stoppen met school, en later toch nog je diploma halen?:S" dus weet iemand dit toevallig???

groetjes, ricardo

Toegevoegd na 14 minuten:
de vraag is dus niet over de leerplicht, maar zou het kunnen om je diploma later te halen, dus ,later weer naar school te gaan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Tot je 18de heb je leerplicht
Ritsuka
12 jaar geleden
En hoe wil je aan geld komen voor je reis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, de ik-wil-stoppen-met-school-fase. Maak het nou maar gewoon af. Zodra je een startkwalificatie (havo, vwo, MBO 2-4) hebt gehaald kun je zonder problemen doen waar je zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geld is geen probleem, maar kijk, wij zitten allebij beetje kut in t leven, onze ouders zijn allebei gescheiden, en we willen allebij weg en denken er al een paar jaar overna dus t is nie egt een "fase"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoelang ben je nog bezig voordat je je startkwalificatie hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit nu in 3 havo, dus nog iets van 3 jaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
missgien is t niet helemaal duidelijk maar: wij gaan gwn weg, zonder dat onze ouders er van te voren iets van weten, want die vinden dat ook nooit goed
Ritsuka
12 jaar geleden
Ja, dat is een nog beter idee. Je ouders bezorgd maken, dat ze denken dat je vermist of vermoord bent..
En de politie voor niks laten zoeken, alleen omdat jij even een reisje wilt makeen voor je problemen wegloopt in plaats van ze aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg toch van te voren niet, maar we laten wel een brief achter en we bellen ze de dag erna, zodat ze niet bezorgd hoeven te zijn. en deze problemen zijn niet aan te pakken en zijn al over een lange tijd, je weet niks van onze problemen dus ga dan ook niet erover praten

Antwoorden (3)

Nee het kan niet. Je bent leerplichtig tot je 16de of langer als je nog geen startkwalificatie hebt behaald.

Een startkwalificatie is een HAVO of VWO diploma of een diploma van een beroepsopleiding op niveau 2.

Dus die reis zal echt even moeten wachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je na je 18e nog geen startkwalificatie hebt behaald kunnen ze je nergens meer toe dwingen. Je mag dan gewoon gaan reizen.

Toegevoegd na 2 uur:
Jouw vraag gaat wel dergelijk over de leerplicht. Want je mag niet stoppen met school voordat je 18 bent of 16+ met startkwalificatie.

Dus een 'pauze' is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord op je toevoeging:

Je kan je diploma jammer genoeg niet later behalen. Wie minderjarig is MOET gewoon leren. Je kan er wel voor kiezen om thuisonderwijs te volgen en examens af te leggen voor een Commissie of Jury (maar om wettelijk in orde te zijn moet je ook dan ieder jaar examens afleggen. Er even tussenuit knijpen gaat dus niet.)

Tenzij, zoals eerder gesteld, je je diploma van het voortgezet/secundair onderwijs hebt behaald voor je achttiende verjaardag. Vanaf de dag van het behalen eindigt je leerplicht.

Trouwens, die vraag stelde iedereen zichzelf ooit hoor. En de overheid neemt zo'n maatregel NIET om je te pesten. Gedurende je "jonge" jaren kan je goed memoriseren en vormt alles en iedereen rondom je je. Als je gedurende die periode dus ook kennis en vaardigheden kan verwerven, ben je beter voorbereid op de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt veel beter als je je school eerst afmaakt. Geld en gezelligheid is (nu) leuker, maar als je hard leert en doorstudeert dan is dat in je voordeel in de toekomst. Want je kan nu stoppen en je krijgt nu een baan die voor jou doen en laten goed verdient, maar als je kinderen hebt, of een huis en verzekeringen, dan is het geld opeens veel meer weinig. Maar als je doorstudeert en je diploma’s haalt, dan heb je een hoger niveau en je verdient meer en je status is iets hoger. En werken moet je nog je hele leven lang, dus echt volhouden en halen die studie!