Welke richting moet ik op als ik later iets met keyboard meester wil doen?

Hallo,
Ik zit in het 2e en doe nu Vmbo kader. ik moet dus gaan kiezen welke richting ik op wil. ik wil graag keyboard docent worden, dus de muziek richting op maar uit welke richtingen mag ik kiezen: zorg en welzijn - economie - groen - techniek.
als ik hier uit niet kan kiezen zou ik graag een muziekschool willen beginnen, en welke richting ik daar voor zou moetten kiezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt naar het Conservatorium en daar Schoolmuziek gaan studeren. Als voorbereiding geven veel muziekscholen of scholen-in-de kunst via een vak-klas alvast een voorbereiding voor jongeren die het muziekvak inwillen. Je volgt dan op zaterdag les in bijv. muziektheorie , solfège, samenspelen, bezoek aan en conservatorium en lessen zijn door een hoofdvakdocent.
Informeer eens bij de muziekscholen in jouw omgeving. Ik wet dat het centrum voor de kunsten in Eindhoven zo'n vakklas heeft, dus misschien weten zij waar in Nederland ook die lessen worden gegeven.Ook hebben alle Conservatoria en vooropleiding zodat je kan zien of je geschikt bent en het niveau bij je past. Vooropleiding is HAVO, ik weet niet of ze ook VMBO leerlingen aannemen maar wie weet ga je eerst nog de HAVO doen.
Als profiel kan je alles kiezen, maar Cultuur en Maatschappij is wel het mest logische.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hallo, dat is een moeilijke vraag! Maar wat goed dat je nu al bezig bent met wat je wilt worden.

Je kan bij mijn weten niet een opleiding tot keyboard-leraar volgen. Zeker met vmbo kader-achtergrond wordt dat lastig: Je komt straks bij een mbo-opleiding niveau 2 of 3 terecht en kan daarmee niet naar het conservatorium. Maar gelukkig kan iedereen privélessen muziek geven. Volgens Wikipedia:

"De term is niet wettelijk beschermd, zodat iedereen zich muziekleraar kan noemen. Dikwijls gaat het om een privé-leraar die zelf musicus is en bij wie men bijvoorbeeld kan leren gitaar of keyboard spelen."

Ik zou vooral veel oefenen en de muziekleraar die je nu hebt eens vragen hoe hij tot dat beroep gekomen is!

Ook zou je bijvoorbeeld in de supermarkt een advertentie op kunnen hangen waarin je keyboardles aanbiedt. Zo kan je het alvast proberen! Dan weet je pas zeker of het echt wat voor je is.

Verder wil ik je aanraden, om eens een interesse- en beroepentest te doen. Zo zie je welke beroepen er verder nog bij je passen. (zie link hieronder) Misschien kan je op basis daarvan beter een keuze maken welke richting van vmbo het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand anders heeft ongeveer dezelfde vraag gesteld eerder deze week.
De sector Zorg en Welzijn past het beste bij jouw belangstelling. Na kader kun je naar het MBO, bijvoorbeeld onderwijsassistent (is niveau 4). Je hebt als naam Noorderlicht, dus woon je misschien in het Noorden? Ik hoop het voor je, want in Drachten (Friesland) zit een unieke MBO Onderwijsassistent-opleiding, namelijk met specialisatie Muziek!
Je wordt er niet zomaar aangenomen, want je moet wel echt iets met muziek doen. Maar dat is geen probleem voor jou omdat je nu in klas 2 al die keyboardpassie hebt.
Als je niet in het noorden woont zou je alsnog Onderwijsassistent kunnen doen, en dan ondertussen gewoon doorgaan met je eigen keyboardlessen, zodat je steeds beter wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon gewoon in Gelderland in Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en voor de zekerheid ik heb 1 diploma en 1 rapport van Blokfluit, en doe nu keyboardles waar van ik allemaal ben geslaagd ik heb 1 diploma en 3 rapporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit op het Corlaer College
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan woon je dus niet in de buurt van Drachten in Friesland. Maar Onderwijs Assistent kan ook wel in Gelderland. Succes!