Wat is het verschil tussen een Bachelor of science aan een Universieit en die van een Hogeschool?

Universiteit duurt vaak maar 3 jaar, Hogeschool 4. Maar is er academisch ook een verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk kan je met zowel HBO als Universitair Bachelor gewoon een master volgen in het buitenland, dat Nederland hier zo moeilijk over doet (schakeljaar vaak) snap ik nog steeds niet. Ik doe nu na mijn HBO een Master of Science aan 1 van de betere universiteiten van mijn vakgebied, en geen kraai hier die zegt, hoho, jij bent van een HBO, volg maar extra modules. Wat ik heb gehoord van de hoogleraren aan nederlandse universiteiten, zijn de universiteiten bang dat ze studenten zouden verliezen aan HBO scholen, (meer praktijk, beter voorbereid op het bedrijfsleven), en daarom is er de Bachelor (hbo) en de Bachelor of science (uni), maar volgens deze leraren was er weinig verschil, behalve dat HBO-ers vaak al iets toegespitster les hebben gehad, en WO-ers wat algemenere lessen. Wat betekend dat de WO-ers een bredere kennis hebben, maar de HBO-ers op bepaalde gebieden een veel diepere kennis hebben, en dat merk ik hier op mijn universiteit ook.

Het beste antwoord

Als je terugkijkt naar het verleden, dan deed je op de universiteit eerst het "kandidaatsexamen"en mocht je je daarna BSC noemen.

Tegenwoordig kent ook de hogere school (niet te verwarren met hogeschool, wat in feite een universiteit is)
een soort kandidaatsexamen, waarna je naar de uni kan.

Het probleem zit hem in het feit dat veel landen met de hogere school geen weg weet.

veel Havisten doen het kandidaats HBO waarna ze in kunnen stromen op de universiteit, wat de snellere weg is dan havo5 naar VWO5 ,6 en dan examen doen.

Hoe erg is dit allemaal?

Als je een vakgerichte HBO doet en dezelfde richting op de uni doet schijnt dat vrij goed te gaan.

Haal je echter een willekeurig Kandidaats op een HBO om een totaal andere studie op de Uni te doen, dan gaat dat vaak mis , omdat de vorming te gericht is en daarom niet aansluit op de andere universitaire studierichting.

Er zit ook verschil in HBO en Uni in de benadering van de kennis, de laatste leidt immers op tot het vak van wetenschapper terwijl de HBO juist veel kennis (en inzicht) vraagt maar in mindere mate een wetenschappelijke manier van denken en benaderen aanleert.

Daar komt ook nog eens bij dat een bachelor een vrijgezel is, het is dus een woord welke veel homonymen heeft.

Plat gezegd leer je op het HBO een vak terwijl je op de Uni leert te onderzoeken, je leert de tools om oa.met de wiskunde om te gaan hoe je een onderzoek opzet en je leert (hopelijk) dat je als onderzoeker niet van een vastliggend standpunt uit moet gaan, terwijl HBO ers juist van zekere kennis uit gaat om zo probleemoplossend te werk te gaan.

Persoonlijk ben ij van mening dat iemand met volledig 4 jaar HBO een zwaardere opleiding heeft dan iemand met een universitair kandidaatsexamen.
Dit laatste dient vooral om er achter te komen of de student wel "voldoende in huis heeft"om de studie af te maken, door sommigen (in mijn ogen onterecht) als snuffeljaar betiteld.

Kortom de HBO bachelor is NIET gelijk aan het BSc.

Zo is ook de titel Drs wat verdwaald en wordt het gelijk gesteld met Master.

Om verdere onduidelijkheid te vermijden zijn de Hogescholen zich universiteiten gaan noemen (Delft en Wageningen) zijn daar goede voorbeelden van.

Nederland moet zich dus aanpassen aan de buitenlandse
titulatuur en dat bokt hier en daar nog wat.

Zelf vind ik het jammer dat men -terwijl men zoekt om iemand die de klus kan klaren - men zich blind staart op
titels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het eind niveau van de bachelor opleiding zou gelijkwaardig moeten zijn.
Wel is het HBO onderwijs doorgaans wat meer op de praktijk gericht (veel probleemgestuurd onderwijs, groepsprojecten) en het WO onderwijs wat meer theoretisch.

zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-bachelor-hbo-niveau.35088
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een universiteit kent de (academische) opleiding tot Bachelor of Science.

Een hogeschool is een HBO-instelling, die ook graag een graantje meepikt van het internationale Bachelor/Master naamgevingsysteem. Maar dan wel zonder het "of Science" erachter. Dus alleen "Bachelor".
(Vergelijk het maar met een ingenieur, dezelfde naam, maar de hogeschoolvariant was de Ing, de academicus de Ir.)

De Bachelor/Master titels zijn ingevoerd voor eenduidigheid op internationaal nivo. Maar juist de Hogescholen maken er een potje van (zo ken ik een Hogeschool "xxxxx" die zich internationaal noemt: "xxxx University"....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volstrekt onterechte min. Antwoord is juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oude HBO noemt zich in het engels University of applied sciences, wat wel de juiste vertaling voor een HBO is. University alleen klopt inderdaad niet.
Volgens mij vergis je je. Allereerst duren beide opleidingen in theorie 4 jaar. Ten tweede is de vooropleiding voor universiteit VWO en voor HBO is dat HAVO. Ten derde levert enkel de universiteit een Bachelor of Science diploma. HBO opleidingen geven tegenwoordig een Bachelor diploma, maar dat diploma je van een ander nivo dan het BSC diploma. Als je een bachelor diploma hebt van een HBO, kun je wel naar de universiteit, maar dat kost wel weer enkele jaren. Ik ben het met je eens dat het (nog) niet erg duidelijk is. Duidelijker zou zijn als HBO een Bachelor diploma zou geven en de universiteit een Masteropleiding. Nu waren er ook al HBO opleidingen die adverteerden met een Master opleiding, maar die zijn nu teruggefloten door de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bachelor op de universiteit in theorie 4 jaar? Ik heb zelf een bachelor van 3 jaar gedaan en heel veel mensen met mij. Als je vertraging oploopt wordt het al wel snel 4 jaar, maar het zijn toch echt maar 3 leerjaren om af te lopen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar dat wist ik niet. Als je inderdaad een universitaire bachelor opleiding in 3 jaar kunt doorlopen, dan wordt het hoog tijd dat ze daar wat aan gaan doen. Dat vind ik een downgrading van het geheel aan universitaire opleidingen in Nederland. 30 jaar geleden of zo was er grote commotie omdat een commissie had geconstateerd dat de bouwkunde opleiding aan de TU een lager nivo had dan aan de HTS. Ik denk dat je de HBO en Universiteiten op één hoop moet gooien. Naast de HBO (bacheler beroepsopleiding) krijg je dan een "wetenschappelijke" bacheloropleiding, die toegang geeft tot de Masteropleidingen. Wil je na de bacheler beroepsopleiding verder gaan voor je master, dan moet je eerst bv één jaar de wetenschappelijke bacheler doen. Als je daarentegen,zoals ze nu willen, een leraarsopleiding voor het LO op universitair niveau willen geven, schiet je je doel toch helemaal voorbij. Ik ben ervan overtuigd dat de advocaten en de artsen, tandartsen etc, hun opleiding niet zullen laten nivelleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is dat nu weer een downgrading? Ik ben het met je eens dat het niveau van het WO achteruit gaat en steeds meer op een "vervolg" opleiding gaat lijken voor de arbeidsmarkt, maar dat heeft niets met de Ba/Ma indeling te maken! Een opleiding tot doctorandus duurde vroeger 4 jaar. Na 1 jaar kreeg je je propedeuse, en na 4 jaar je titel. Nu is die indeling dat je na 3 jaar je Bachelor titel krijgt, en na nog een jaar Masteropleiding alsnog je Master. De totale duur van de opleiding is dus nog gelijk, maar anders opgedeeld om aan te sluiten op het buitenland. Daar is op zich helemaal niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een univeristaire opleiding tot Drs, Ir of Mr duurde volgens mij altijd 5 jaar. Ik deed na één jaar P(ropodeuse)1, na 2 jaar P2, na 3 jaar K(andidaats)1, na 4 jaar I(ingenieurs)1 en na 5 jaar I2 (afstuderen).
Aangezien ik ook HTS heb gedaan, weet ik dat in het verleden een HTS en een Ir opleiding niet te vergelijken waren. Als je HTS had met mulo vooropleiding en je wilde naar de universiteit, dan moest je toelatingsexamen doen.
In mijn tijd was het wiskundeniveau van de hele HTS ongeveer gelijk met één jaar TU en op de TU kreeg je 3 jaar wiskunde. Als je vroeger na de HTS naar de TU ging, dan moest je in principe gewoon 5 jaar studeren; later kreeg je wat vrijstellingen en duurde het nog 4 jaar. Ik zat in een groep "snelstuderende HTS-ers" en die werkten gewoon de vacanties door, zodat we met heeel hard werken na 3 jaar klaar waren.
Het niveau is ook hoger en dus moeilijker.
Ook gaan ze dus veel meet de theoretische kant op en zul je veel meer basisvaardigheden moeten leren en niet zozeer de praktijkkant krijgen, hoewel dit meestal wel gebeurt.
Qua moeilijkheidsgraad weet ik uit ervaring dat er een behoorlijk verscil zit tussen hbo en wo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een HBO biedt geen Bachelor of Science aan. Hogescholen bieden beroepsmatige bachelors aan, geen wetenschappelijke. Net als in het buitenland zijn ze te herkennen aan de expertise die direct na de Bachelor genoemd wordt. Een Bachelor in werktuigbouwkunde is duidelijk een HBO versie. Een Bachelor of Science in werktuigbouwkunde is een universitaire bachelor.

Het verwarrende komt er een beetje door dat de HBO's in tamelijk weinig landen voor komen. Internationaal was het vaak moeilijk om uit te leggen wat het nu was. In Nederland mogen ze geen universiteit heten maar in feite bieden ze hetzelfde aan als veel buitenlandse universiteiten doen in landen die geen HBO's kennen. In die landen kan je wetenschappelijke en beroepsmatige bachelors en masters op dezelfde manier onderscheiden. De Nederlandse HBO's profileren zich in het buiteland ook doorgaans als Universities of Applied Sciences wat ook een correcte vertaling is. Zie daar ook dus het woord 'university' in terug komen.

Bachelor of Science en Bachelor of Arts zijn wetenschappelijke opleidingen (let op dat Bachelor of Arts geen kunst opleiding is! Kunsten worden doorgaans als Fine Arts aangeduid). De overige zijn beroepsmatige titels. Dit maakt vooral uit voor de doorstroming naar master en verder.

Het verschil in status is in landen die geen apart HBO systeem kennen overigens doorgaans hetzelfde. Ook is er nogal wat overlap. Een bekend voorbeeld is bv de MBA (Master of Business Administration) die ook aan veel universiteiten behaald kan worden (ook in Nederland).

In Nederland is overigens de Doctorandus titel vervangen door de Master of Science maar dat is eigenlijk een wat vreemde praktijk. De Doctorandus titel zou je nl eigenlijk moeten vertalen als Candidate of Philosophy maar deze aanduiding wordt doorgaans hoger ingeschat dan de master (de Drs. afkorting wordt in het buitenland nog steeds vaak gelezen als zijnde meerdere doctors titels). Om wat meer eenduidigheid te krijgen en internationaal herkenbare titels te voeren is het Ba/Ma systeem ingevoerd en hebben de HBO's ook een herkenbaarder status gekregen. Het enige dat nog voor discussie kan zorgen is dat Nederland de Science en Arts titels alleen van het onderwerp van de studie laat afhangen en niet van het daadwerkelijke traject. Internationaal betekent 'Science' doorgaans een meer rigide en zwaarder traject dan 'Árts' (in de VS is Arts reden voor afwijzing wanneer in een vacature Science wordt gevraagd bijvoorbeeld) met meer studie uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede bijdrage lijkt me. In feite garandeert de Nederlandse overheid het nivo van de opleidingen (gaat soms dus mis). In America is dat niet of nauwelijks het geval. Dat maakt het moeilijk. Op de TU Twente heeft men een 40 jaar geleden al eens geprobeerd om een baccalaureaat in de Technische Wetenschappen in te voeren, een verkorte ingenieursopleiding van 4 jaar. Dat is nooit een succes geworden. Met uitzondering van studenten waarvan de studie in werktijd door hun baas werd betaald (bv afstudeerders van het KIM) ging iedereen verder voor ir.
Het was dus een grote flop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat niet alleen over de VS. Het onderscheid tussen beroepsmatige en wetenschappelijke bachelors en masters wordt over de hele wereld gemaakt. In een enkel geval kent met wel beroepsmatige doctoraten maar die zijn zeldzamer (ik ken ze alleen in de VS in de vorm van bv de MD en JD). Ook het verschil tussen Science en Arts is geen Amerikaanse uitvinding. Het onderscheid stamt uit Engeland. Het is pas iets van de laatste jaren dat Nederland een meer internationale instelling krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een paar neven in de VS )op een universiteit'die mijn studie kenden en hogelijk verbaasd waren dat een ir geen PhD is. Een Nederlandse (ouderwetse) drs of ir zou in de VS ook PhD zijn. In de VS zijn artsen volgens mij altijd MD of DO en noemen zich Dr. Ik begrijp overigens dat als je in de VS arts wil worden, dat je dan eerst een soort theoretische HBO doet in bv biologie en daarna ga je naar een medical school-univeristeit om in ik dacht 4 jaar arts te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus wat in bedoel met die onduidelijkheid. Een Ph.D. houdt altijd een promotieonderzoek in. Bij de Drs titel is dat totaal nog niet aan de orde. De Nederlandse Ir komt qua invulling nog het dichts in de buurt van wat de Amerikanen een Master of Science in Engineering noemen op een aantal universiteiten. Probleem is alleen dat wanneer je ingenieur gaat vertalen je dan uit komt bij engineer en die titel is weer een hogere dan de master. Afgestudeerden masters mogen hun Ir titel dan ook alleen in Nederland voeren. Voor zover ik weet gebruikt in het buitenland alleen de University of California (UCLA en UC Berkeley zijn 2 bekende voorbeelden) de titel Candidate of Philosophy. De titel zit daar tussen de master en de Ph.D. in en wordt uitgegeven zodra ze klaar zijn met hun lessen en hun onderzoeksproject is goedgekeurd. Je moet ook bedenken dat in de VS een opleiding tot arts 8 jaar duurt waarbij de co-schappen niet zijn inbegrepen. De daadwerkelijke artsen opleiding is idd ook maar 4 jaar maar om toegelaten te worden heb je al een bachelor nodig (biochemie is een gebruikelijke bijvoorbeeld met pre med vakken). Die bachelor _kan_ idd een HBO-achtige bachelor zijn maar bachelor of science of bachelor of arts programma's zijn naar mijn weten gebruikelijker. Het verschil tussen wel of geen dissertatie is daar doorgaans minder belangrijk dan hier. Dat heeft ook tot de MBA (best vertaalt als Master in Bedrijfskunde) geleidt. Oorspronkelijk werd alleen de Master of Science in Business Administration (Master of Science in bedrijfskunde) aangeboden maar in het bedrijfsleven werd nauwelijks meerwaarde aan de dissertatie gegeven en uiteindelijk zijn steeds meer universiteiten de beroepsmatige master gaan aanbieden en is de M.Sc. in business administration in onbruik geraakt. Om maar een voorbeeld te noemen. Voor een academische carrière is de M.Sc. of M.A. vaak wel een vereiste. Een M.Sc. of M.A. bereid je ook beter voor op een masters/Ph.D. traject dan een beroepsmatige bachelor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat artsen daar MD genoemd worden is omdat je na je bachelor nog dik 4 jaar bezig bent net zoals dat geld voor veel gebruikelijke Ph.D programma's. De master programma's bestaan daar overigens bij veel opleidingen niet. Na een bachelor een Ph.D programma volgen is bij veel opleidingen de norm. Er wordt dan vaak nog wel een master titel gegeven maar het is niet de bedoeling dat dit dan een eind stadium is. De oude bachelor of medicine titel hebben ze daarom vervangen omdat het niet goed de daadwerkelijke studietijd reflecteert. De MD is dan ook niet gelijk aan een Ph.D. in Medicine. De Nederlandse Drs is effectief gelijk aan de Engelse en Amerikaanse master en niet aan de Ph.D. Een goot verschil met de VS is ook dat je daar als afgestudeerd gezien wordt bij de bachelor. Het percentage dat doorgaat na een bachelor is veel lager dan hier terwijl hier een universitaire bachelor toch wordt gezien als dat je de universiteit niet hebt afgemaakt.