Het is deze mobiel...

Deze en die verwijzen naar de zogenaamde de woorden
en dit en dat verwijzen naar de zogenaamde het woorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Het is een onzijdig woord dus; het mobiel!!
Volgens het woordenboek aldus.
het moet dus 'dit/ dat' zijn. DIT mobiel(e toestel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de mobiele telefoon, en niet het mobiele telefoon;)

Andere antwoorden (2)

dit verwijst naar het lidwoord het en deze naar de.

aangezien het de mobiel is is het deze mobiel, en bij het mobieltje is het dit mobieltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Het is niet 'de mobiel' volgens het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor! Let op, het komt van het Engels Mobile. Veel Engelse woorden kun je zowel de en het gebruiken. Voorbeeld callcenter, frontoffice. Het zijn voornamelijk woorden uit de klantenservicewereld, google daar maar eens op, voordat je iemand ergens van beschuldigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/advies/weblog.php zie echter mobiel hier niet tussen staan, excuus
In het woordenboek staat 'mobiel' (als mobiele telefoon) als onzijdig aangegeven. Dit betekent dus dat het
'het mobiel' is.

In een verwijswoord moet het dus zijn;
Het mobiel dat daar op tafel ligt, omdat onzijdige woorden
die met het beginnen met dat aangegeven worden( het meisje dat daar loopt)
Woorden die met de beginnen worden verwezen met 'die'
of 'deze' ( de jongen die door loopt, deze is erg laat).

Het moet dus 'dit' of 'dat' zijn.

Neem eens een ander onzijdig woord;
Het meisje bijv. of het kind. Je zegt dan ook niet deze meisje of deze kind. Je moet dus uitgaan van een 'het' woord en in het woordenboek staat; mobiel (o) dus
'het mobiel'.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mobiel als in mobiele telefoon, bestaat niet als los woord in het woordenboek (heb het net in twee woordenboeken gecheckt). Kijk je bij mobiel wordt er aangegeven dat het een bn is. (het woord mobiel in de zin van beweeglijk zijn) Ik ga er voor het gemak van uit dat de vraagsteller het over een mobiel heeft als in telefoon. Wanneer een woord onzijdig is kan er zowel de of het voor en zou het dus kunnen dat het zowel deze als dit is. Ik denk dat wanneer je kijkt naar een mobiel toestel dat je hier het voor moet zetten. Het mobiele toestel en niet de mobiele toestel en de mobiele telefoon. Volgens mij ligt het er dus aan welk woord je erachter zet om te weten of je deze of dit gebruikt. Mijn gevoel zegt dat als je het over mobiel in het algemeen hebt dat je dan spreekt over de mobiel (als in de mobiele telefoon) en niet over het mobiel (als in het mobiele toestel) vandaar dat ik denk deze