Wie is er verantwoordelijk voor schoolmaterialen?

De basisschool die mijn kinderen bezoeken heeft gekozen voor de Stabilo-pen. Eenmalig worden deze pennen verstrekt door de school en ook de navullingen worden door de school geregeld.
Nu is het al meermalen voorgekomen dat een van mijn kinderen zijn pen verloor, op dat moment moet je als ouder zelf zorgen voor een vervangende pen. Deze pennen kosten bijna 8 euro per stuk (waren voorheen nog stukken duurder) en ze worden nooit meer teruggevonden. Deze pennen horen in het lokaal te blijven en mijn kinderen raken doorgaans nooit iets zomaar kwijt. Het is me een raadsel waar die pennen blijven en het is ook niet uit te sluiten dat een ander kind met de Stabilo van mijn kind schrijft.
Is het terecht dat de school mij elke keer opzadelt met de kosten (en de moeite) van het aanschaffen van die pen terwijl die op de school zelf kwijtraakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt op een dealtje gemaakt tussen school en Stabilo. Koop gewoon een normale balpen van een paar centen, dan is er toch niets aan de hand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ze hebben ook wel normale pennen in hun etui. Maar die Stabilo is een ergonomisch gevormde pen die een goede pengreep stimuleren, niet geheel onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook bij sommige boekhandels een vat die dezelfde ergronomische grip heeft. Deze kan je om potloden en pennen schuiven, die werden vroeger op mijn basisschool gegeven. Zo kon je je eigen pen gebruiken, maar je moest alleen dan dat vatje erop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zal allemaal best... Jij en ik hebben ook niet met een Stabilo-pen leren schrijven, maar we kunnen het toch ook prima?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over 500 jaar zullen er helemaal geen pennen meer zijn, zullen de scholen dan nu maar meteen de pennen en papier uit de handel halen? Beetje kortzichtig van je Bliets.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het specifiek over Stabilo-pennen. Deze kosten, zoals de vraagsteller al aangeeft, zo'n 8 euro (!) per stuk. Ze worden onder het mom 'als je kind niet met deze pen schrijft, zal hij het schrijven nooit goed onder de knie krijgen en last krijgen van van alles en nog wat' verkocht. Het is toch van de zotte dat een school hier uberhaupt geld aan uitgeeft? Alsof ouders niet zelf een pen kunnen kopen. Het gaat hier om een vies dealtje van Stabilo waar de school intrapt en waar de ouders uiteindelijk de dupe van worden, zoals hier mooi verwoord door de vraagsteller. Ik zag laatst een actie bij de Bruna. 50 pennen voor €2,49. Wellicht iets voor de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja Bliets, Stabilo heeft een mooie machtspositie gekregen in de Nederlande scholen, in zekere zin weerzinwekkend.
Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet maar het is zeker dat die marketingmanager een mooie bonus verdiend heeft.
Eigenlijk heb ik ook geen zin om Stabilo nog meer winst te bezorgen maar feit is wel dat nu zo'n 29 van de 30 kinderen in de klas met een Stabilo schrijven en ik eigenlijk niet wil dat mijn kind een uitzondering in de groep wordt.

Het beste antwoord

Doe allereerst een klein onderzoekje onder andere ouders. Als jullie echt de enige in de klas zijn die al meermalen "de klos waren" vrees ik dat je echt de klos bent want dan kun je geen punt maken naar de school

Zijn er meer ouders met deze ervaring kun je erop aandringen dat de school meewerkt aan een check of een methode dat alle pennen bij de rechtmatige eigenaar in de la blijven.

Verder zou ik de pen merken, niet met eens stift, dat veeg je er toch makkelijk af, ik zou er zo'n lettertang tape op plakken EN een merkje inkrassen, dat is met geen mogelijkheid te verwijderen en geeft je de kans op zoek te gaan naar jullie pen als het nog eens gebeurt.

Want dat jullie een nieuwe moeten betalen is heel theoretisch geredeneerd wel correct. De school keert 1x een aantal items uit, wie die zoek of stuk maakt moet ze zelf vervangen. Jullie hebben daar pech van maar als de school ze kosteloos zou vervangen zijn helaas veel ouders opeens veel nonchalanter ermee
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik vrees dat je gelijk hebt, de school heeft theoretisch gezien gelijk. Behalve dan dat ik het nog steeds een beetje oneerlijk vind, als de pen van een kind kwijtraakt wil dat nog niet wil zeggen dat dat kind zelf die pen heeft kwijtgemaakt.
Maar het is zeker zo dat als de school al te makkelijk alles zou vervangen er een verschrikkelijke nonchalance t.a.v. de materialen zou ontstaan, en dat moet je als school en als ouder ook niet willen.
Goed idee ook om die pen te markeren d.m.v. inkrassen. Edding etc. had ik al geprobeerd maar dat bleef helaas niet zitten. Ik ga morgen een nieuwe pen halen, alwéér, hopelijk is het een blijvertje ;)

Andere antwoorden (3)

Persoonlijk denk ik van wel. Want anders kun je ook over alle spullen beginnen die van school zijn en jezelf kwijtraakt. Maar ik begrijp dat het vervelend is om het elke keer aan te schaffen, zeker als uw kinderen nooit iets kwijtraken. U kunt het altijd nog aangeven bij de school van uw kinderen en kunnen jullie samen kijken wat de beste oplossing is: zelf kopen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent verantwoordelijk voor je eigen spullen, je kunt de pen een ander uiterlijk geven met een watervaste stift, naam erop ofzo, ik vind het al netjes dat ze nieuwe vullingen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons op school krijgen alle kinderen een vulpen. Als ze hem kwijtraken, of stukmaken, moeten ze vijf euro meenemen voor school en krijgen ze een nieuwe. En niemand die daar over klaagt. Maar geef je kinderen een etui, kunnen ze de pen daarin bewaren en misschien gaat het dan goed.