kunnen engels sprekende kinderen in NL naar school?

Ik ben nederlandse getrouwd met een australier. Ik heb drie kinderen. Wij willen verhuizen naar NL, en ik vroeg me af of mijn kinderen die weinig nederlands spreken naar een gewone lagere school kunnen. Krijgen ze daar extra aandacht om de taal te leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik jong was, verhuisde mijn gezin van engeland naar nederland. Mijn zus en ik waren beide engelstalig, en werden gewoon op een openbare nederlandstalige school gezet. Omdat het halverwege het schooljaar was, heeft mijn zus de jaar opnieuw moeten doen, maar pikte snel de taal op, ik had er meer moeite mee, dit zagen de leraren, en een logopedist werd voor mij ingeschakeld via school, dus een beetje goede basisschool houd de kinderen in de gaten, als ze het zelf kunnen, prima, en anders schakelen zij al gauw hulp in. Succes met je verhuizing!

Antwoorden (8)

Je kan kiezen voor particulier onderwijs. Dit kost wel meer geld als normaal onderwijs maar is een stuk effectiever.
Ook kan je kiezen voor de wereldschool, maar daar heb ik niet veel positieve verhalen over gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de basisschool kan het geen kwaad om op een normale openbare school te gaan, zolang ze een beetje jong zijn kunnen ze de taal zo oppikken, dit moet natuurlijk vooraf besproken worden met school dus ik zou het even navragen. Voor de middelbare school zijn er scholen die tweetalig les geven, in het engels dus en het vak nederlands in het nederlands.
Maar het lijkt mij beter om hun van jongs af aan gewoon Nederlands te leren, zowel op school als thuis, dat is namelijk beter voor hun toekomst als ze het alleen moeten zien te redden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen pikken heel snel talen op. Binnen een half jaar zullen ze aardig Nederlands spreken, zeker als ze nog de lagere schoolleeftijd hebben. Extra aandacht hebben de meesten daarbij niet eens nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Er komen vaker kinderen uit het buitenland naar Nederland en die gaan allemaal naar school. Een internationale school kan ook, maar wordt vaak gebruikt voor kinderen die tijdelijk in Nederland wonen. Als je van plan bent definitief hier te komen, zou ik kiezen voor een gewone, reguliere basisschool. Een kind krijgt begeleiding om de taal goed te leren, maar wordt op school zo ondergedompeld in de taal, dat dat heel snel gaat. Ik zou wel van tevoren goed overleggen met de school, en kijken welke school een goed plan heeft of maakt om je kinderen te begeleiden. Dat is natuurlijk lastig vanaf zo'n afstand, maar zo'n beetje elke school heeft tegenwoordig een website en communicatie via e-mail is altijd mogelijk.
En je kunt nu al beginnen met thuis meer Nederlands praten, zodat de gewone spreektaal al bekender is, dan wordt het voor je kinderen al veel gemakkelijker om te begrijpen waarover gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er zijn ook internationale scholen in Nederland. Hier wordt in het Engels les gegeven.
Ik weet dat er één in Bergen zit. Waar ze verder zitten dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan hoe oud ze zijn (en hun taalgevoel, maar dat is in het begin moeilijk in te schatten) of een reguliere basisschool aan te raden is. Als ze jonger dan zes zijn is het sowieso geen probleem, na een week op een reguliere basisschool praat je kind dan al een beetje Nederlands en na een maand red het zich al prima in NL, ookal zal het er wel Engelse woorden door heen gooien. Rond 7/8/9 jaar pikken ze het nog wel snel op maar duurt het wel wat langer en gaat het minder vanzelfsprekend dan bij kleuters. Je zal met hun meer thuis gericht moeten oefenen (liefst voor de verhuizing al) maar ook op die leeftijd pikken ze taal al snel op door spelen met nederlandse leeftijdsgenootjes. Als ze al ouder zijn (10, 11 of 12) dan kost het een kind meer moeite om de talen uit elkaar te halen, deze kinderen hebben al echt hun moedertaal 'ingeworteld' zitten, het kost ze meer moeite Nederlands te leren, en vooral om het Nederlands van het Engels gescheiden te houden. De, het en een zijn moeilijk evenals vervoegingen en sterke werkwoorden (lopen - liep). Hoe ouder het kind hoe meer besef van de grammatica van de moedertaal en hoe meer ze dus engelse grammatica op het Nederlands toepassen.

Let wel: Dit is een ruwe schatting van taalontwikkeling bij kinderen! Elk kind leert taal op een andere manier en de een is taalgevoeliger dan de ander. Wel is het zo dat kinderen onder de zes eigenlijk altijd heel snel een taal goed aanleren, zonder meer problemen met de grammatica dan wanneer Nederlandse kinderen Nederlands leren.

Je hebt in Nederland ook internationale scholen, vaak Europese school genoemd. Dat 'Europees'. Is geen goeie definitie want er zitten veel kinderen van buiten Europa op. De voertaal is hier Engels en Nederlands is een vak zoals op andere scholen engels dat is. Deze scholen zijn vooral nuttig voor kinderen die over een jaar of drie weer terug gaan bijvoorbeeld en ze leren de taal minder goed. Als je van plan bent hier te blijven raad ik je aan een goede reguliere basisschool te zoeken die bereid is hulp te bieden aan je kinderen. Vraag dit duidelijk bij het bezichtigen van de scholen. Op een reguliere basisschool, waar alles in het Nederlands gaat en de andere kindere (bijna) geen engels spreken leren ze de taal toch echt het snelst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ben werkzaam op een islamitische school en daar volgt eerst een screening, voordat een kind wordt toegelaten. In principe moet je namelijk wel ieder kind aannemen, maar als het de taal niet machtig is, kan dat een reden zijn om het af te wijzen.

Het kind moet dan eerst de Nederlandse taal leren op een speciale school, voordat het kan instromen op onze school. In andere gevallen wordt besloten om het kind gewoon op school te plaatsen.

Je kan kiezen om het kind naar een 'zwarte' school te brengen waar meer aandacht is voor de taal. Anderzijds pikken kinderen erg snel een taal op, dus als je ze naar een reguliere school stuurt (mits deze je kinderen aanneemt), zullen je kinderen het snel oppakken. Het ligt een beetje aan je eigen insteek wat je wil.

Gezien je zelf Nederlands spreekt, zou ik gaan voor een reguliere school zonder extra aandacht voor de taal. Spreek thuis alvast Nederlands en zet BVN op. Wellicht zullen ze zo ook sneller worden aangenomen op een normale school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan je je kinderen naar een reguliere basisschool sturen. Een hoop basisscholen zullen echter niet zomaar een leraar beschikbaar hebben die extra aandacht aan de taalontwikkeling kan besteden. In een gemiddelde klas zitten namelijk al ongeveer 25 kinderen, die allemaal op een andere manier behandelt moeten worden.

Vaak wordt de speciale begeleiding door een RT'er (Remedial teacher) of IB'er (intern begeleider) gedaan.
Je kinderen zullen dan alleen wel een hoop lessen in de klas missen en moet je er waarschijnlijk rekening mee houden dat de kinderen een jaar over moeten doen.

Er zijn echter basisscholen (ik weet dat er in Leiden (zuid-holland) eentje zit) die binnen de reguliere basisschool een aparte "internationale" klas hebben. In deze klassen worden dan kinderen geplaatst die de Nederlandse taal (nog) niet machtig zijn. In deze klas komt dat de taalverwerving op de eerste plaats. Deze klassen zijn in de regel vaak een stuk kleiner, waardoor de docent ook meer tijd heeft om de andere vakken goed bij te houden.

Zodra het kind dan eenmaal goed Nederlands spreekt wordt hij/zij in een "gewone" klas geplaatst en kan hij daar verder meedraaien.

Misschien kun jij zelf al wat lessen Nederlands aan ze geven! Er zijn genoeg spellen op internet te vinden waarmee het leren van een vreemde taal bij kinderen wordt bevordert.