Uw schoonzus

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een bezittelijk voornaamwoord.
Bezittelijke voornaamwoorden zijn woorden als mijn, jouw, enz. Ze geven aan dat er een bepaalde relatie is tussen een persoon, dier of instantie en een zelfstandig naamwoord. De persoon is bijvoorbeeld eigenaar of maker van het genoemde: mijn fiets, haar tekening. Ook familierelaties kunnen met het bezittelijk voornaamwoord worden uitgedrukt: zijn vader.

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit is uw schoonzus uw = bezittelijk voornaamwoord
(geeft bezit aan)
Die schoonzus is van u u = persoonlijk voornaamwoord
(gaat om persoon)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bezittelijk voornaamwoord.Dus is het Uw.
Net zo als je ook niet zegt me schoonzus,maar mijn schoonzus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat wordt dus nog ontzettend vaak door elkaar gehaald.
Uw schoonzus. Uw = bezittelijk voornaamwoord, U = persoonlijk voornaamwoord en gebruik je alleen zelfstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal ik dan ook nog maar uw zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bezittelijk voornaamwoord, het geeft namelijk het bezit aan, van wie deze schoonzus dan wel is.
In dit soort gevallen is het dus uw of jouw, met een w.
U zonder w is het persoonlijk voornaamwoord.

Als je twijfelt, vervang "u/uw" dan eens door "haar" of "zij". Haar is, net als uw, een bezittelijk voornaamwoord, terwijl zij, net als u, het bijpassende persoonlijk voornaamwoord is.
"haar schoonzus" klinkt toch beter dan "zij schoonzus"..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is"; "uw schoonzus" of "Het is u, schoonzus". ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uw schoonzus, uw hond, uw geweten en uw huis.
'uw' is een bezittelijk voornaamwoord (van u).
'U' daarentegen is dat niet: Heeft u zin in koffie?
Dat is het grote verschil.
Helaas wordt deze fout ongeloofelijk veel gemaakt.
Ik zie zelfs af en toe op officiele sites de fout staan.
Bv bij het kruidvat : 'u foto's binnen twee dagen klaar!'
Erg he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ook ongelooflijk of ongelofelijk. ;-)
Overval me niet met reacties, iedereen, want het zal wel een typefout zijn geweest, maar aangezien dit een vraag was over de Nederlandse taal kon ik het even niet laten!!