Is het wettelijk mogelijk om naast je profielvakken en profielkeuzevak nog een extra vak buiten je rooster te volgen?

Ik ga nu naar de derde klas vwo, en ik was er al heel snel van overtuigd dat ik volgend jaar het profiel natuur en techniek zou willen gaan kiezen. Met wiskunde D als profielkeuzevak. Maar ik wil er echt heel graag biologie bij doen. Dit is waarschijnlijk niet mogelijk omdat de uren elkaar dan overlappen. Ik ben echter zeer gemotiveerd, en ik weet dat ik het vol zou kunnen houden.
En áls ik er biologie bij kan doen, naast mijn rooster, heb ik dan twee profielen nl. N&T en N&G?
Zijn er voor dit alles officiële regels? Of verschilt dit per school, want dan kan ik vanzelfsprekend het best naar mijn decaan met mijn vraag, maar eigenlijk wil ik daar zo lang mogelijk mee wachten. Ik ben bang niet serieus genomen te worden..

b.v.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omfg wil je nog een vak volgen??
dan ben je wel een heel erge stuud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat ben ik inderdaad.

Het beste antwoord

Jahoor, dit is mogelijk. Je hebt nog een vrije deel, daar kan je biologie kiezen (je mag zelfs 2 vakken kiezen). Dan heb je inderdaad het profiel N&T en N&G. Maar maak je geen zorgen, alles wordt vanzelf duidelijk. Ik heb dit jaar namelijk mijn profiel gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dat echt op iedere school, of verschilt het? En hoe doen ze dat dan, als de vakken elkaar overlappen?
Ik ben even nieuwsgierig. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijk: Er hoeft niks buiten jouw rooster om geregeld worden. Iedereen heeft een vrije deel, daar moet je een vak kiezen. Dus je hebt geen extra vak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het bij elke school zo is, hoor. Maar maak je geen zorgen, alles wordt volgend jaar duidelijk en je hebt echt geen rare wensen dus het komt goed, geloof me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik maakte me namelijk zorgen omdat mijn school zo klein is, maar ik wacht het wel even af. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsjeblieft, ik zit ook op een kleine school hoor!

Andere antwoorden (2)

Dat is idd mogelijk, echter de school moet wel mee willen werken en/of dit in het rooster mee kunnen nemen, als dit niet lukt, heb je pech, ze zijn het n.l. niet verplicht. Maar dan nog zou je het via een andere school nog kunnen volgen, maar dat word al wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het dan niet gaat lukken, kan ik het dan dus buiten mijn rooster volgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker!
Allereerst: je decaan zal je vast en zeker serieus nemen! Ik ben ook decaan en ik neem elke vraag van onze leerlingen serieus. Gewoon doen! Maar het is nu natuurlijk vakantie, dus moet je waarschijnlijk nog even afwachten.
Hier op deze site kunnen we wel allemaal antwoord aan je geven, maar helaas is de samenstelling van het vakkenpakket niet op elke school hetzelfde. Dat heeft te maken met roosteren en grootte en flexibiliteit enzovoort. Wat ik je wèl kan vertellen is dat je inderdaad best in twee profielen tegelijk kunt zitten.
Ik wens je veel succes en aarzel niet om je eigen decaan in te schakelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het dus mogelijk om naast je rooster een ander vak te volgen?
Want ik las hierboven dat het niet altijd mogelijk is om een extra vak in het rooster te plaatsen, en onze school is al erg klein, het is nog een noodgebouw namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt echt van de school af. Op de school waar ik werk gebeurt het wel, maar alleen in de examenklas. Jij komt in klas 3, dus op onze school zou het niet kunnen. Je vertelt dat jullie een kleine school hebben, dus is de kans vrij groot dat het bij jullie ook niet kan. Maar zeker weet ik dan natuurlijk niet, omdat elke school daar dus eigen regels en gewoontes voor heeft!
Stuur anders een mailtje met jouw vraag naar je eigen decaan. Misschien leest hij/zij de mail wel in de vakantie, en dan heb je je antwoord tenminste snel. Hij/zij kan ook met je meedenken over eventuele andere oplossingen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mail niet in de vakantie. Wat ik wel kan doen is een brief opstellen en hem deze na de vakantie geven. En anders kan ik overwegen om een andere school te zoeken.
Bedankt, in ieder geval.