Is er een havo school waar ik geen groepsopdrachten hoef te doen?

Zoals er in de vraag staat: bestaat er in Nederland een havo school waar er geen groepsopdrachten worden gedaan en je volledig individueel werkt?

Toegevoegd na 16 minuten:
Het probleem is dat ik altijd voor het hoogste cijfer ga, maar de rest vind een 6 wel goed. Daarom verpesten ze mijn cijfer altijd en ik vind het ook raar dat iemand anders een cijfer voor mij kan bepalen. Ik ben best bereid tot samenwerking, maar dan moet iedereen zich wel voor de volle 100% inzetten en dat doen ze niet altijd. Overigens gaat de samenwerking ook wel eens goed, maar meestal niet. Vaak is het zo: met hoe meer mensen je moet samenwerken, hoe lager het cijfer wordt en daar baal ik van. Als ik met z’n tweeen moet werken, gaat het vaak wel goed. Volgend jaar doe ik havo 5 en moet ik dus examen doen en ik wil niet mijn examen cijfers laten verpesten door de rest van de groep en vroeg me daarom af of er soms een school bestond waar ik niet samen hoefde te werken. Op het werk zou ik er overigens geen moeite mee hebben, omdat ik dat niet voor mezelf doe, maar voor de rest. Op school daarentegen, werk ik voor mezelf en haat ik het om met de rest te moeten werken. Ik haal liever zelf mijn cijfers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja en nee. Er zijn scholen die er meer en minder belang aan hechten en het kan ook nog per docent/vak verschillen. De frustratie dat anderen jouw cijfer naar beneden halen siert je en is helaas heel herkenbaar. Toch wil het niet altijd zeggen dat jij in je eentje een hóger cijfer zou hebben gehaald. Want ook al ga je altijd voor een goed cijfer, het wil niet zeggen dat hetgeen jij in je hoofd hebt en op papier zet, ook werkelijk dat hoge cijfer oplevert.
Het leren samenwerken (voor later) waar de andere posters zich zo druk over maken is niet te vergelijken met wat er op scholen gebeurt. Bij het samenwerken in 'de echte maatschappij' zijn er namelijk hele andere motivatie-factoren. Ten eerste werk je dan met volwassenen die vaak sowieso al anders tegen dingen aankijken, ten tweede is de beloning (geld) bij betaald werk veel concreter. Op school zit je tóch wel, daar moet je tóch wel naar toe, of je nou een 6 haalt of een 9. Je kunt niet ontslagen worden tenslotte.
In je laatste jaar zul je weinig last meer hebben van dat suffe groepswerk-geneuzel. Ik wens je veel succes met je examen, jij komt er wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee. Je moet ook leren om met anderen om te gaan en als je dat niet kan/wil moet je naar het speciaal onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Eén van de dingen die je namelijk ook op school moet leren is samenwerken, want de kans is groot dat je vrijwel je hele leven danwel met collega's danwel met klanten of opdrachtgevers te maken zult hebben. In meerdere of mindere mate, maar je zult je nooit helemaal kunnen afzonderen van mensen.

Dat betekent dat je ook moet leren samenwerken. En daar is schol nu juist zo'n geschikte omgeving voor. Lullig als het één van je zwakke kanten is, maar daarom juist des te verstandiger het WEL te doen. Nu daarvoor vluchten biedt geen goede toekomstperspectieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw idee voor je toekomst? In elke baan moet je samenwerken. Ook al ben je de hoogste baas, of de laagste medewerker.
Maar ook in een huwelijk of relatie moet je samenwerken, zeker als je kinderen hebt.
Dus juist nu moet je het leren, en probeer er het beste van te maken!
Als het samenwerken niet lukt, praat er dan over met een docent. Want het is niet goed als je het niet leert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je helemaal gelijk, ik ben net als jij, maar helaas zul je in je verdere werkende carriere ook mensen tegenkomen die voor een 6 gaan, en niet net als jij voor een 10.
En daar moet je mee leren omgaan! Want juist jouw soort mensen raken overspannen! Je moet leren samenwerken, ook met de mensen die een minder hoger doel nastreven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar, zelf heb ik hier ook wel eens last van. Probeer een groepje te vormen met mensen die dezelfde instelling hebben als die jij hebt - zijn die er echt niet? Ik los dit meestal op door zelf het voortouw te nemen, dit vindt geen enkele zesjesklant erg.
je kan ook naar het VAVO gaan. als je minderjarig bent moet je eerst naar de leerplicht toe om toestemming en je motivatie. VAVO is het zelfde als havo maar dan voor volwassenen daarom moet je eerst naar de leerplicht om toestemming. als ze je motivatie accepteren kan je vavo doen. aan het eind van het jaar krijg je dan gewoon je havo diploma. maar er is een profielwerkstuk die moet je wel met iemand anders doen. het wordt je havo combi cijfer samen met godsdienst en maatschappijleer. Eigenlijk zijn er niet zoveel opdrachten in havo 5 waar je samen moet werken want de meeste praktische opdrachten heb je als het goed is in havo 4 gedaan. in havo 5 ga je meer oefenen voor het centraal examen.. success !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is vast niet wat jij bedoelt, maar....
In Heeze zit de Berkenschutze. Hier wordt speciaal onderwijs aangeboden aan kinderen met epilepsie, maar ook aan normaal tot hoogbegaafde autisten. De opleiding leidt op tot een staatsexamen op HAVO- of VWO-niveau en je hoeft er geen groepsopdrachten te doen als je daar om redenen van je stoornis niet mee overweg kunt. In Den Haag zit ook zo'n school: het Westerbeek college. Dus ja: het bestaat. En nee, je hoeft niet blij te zijn als je er voor in aanmerking komt.

Het is heel goed dat je vlijtig bent, maar je zult ook in een groep moeten kunnen functioneren. Beschouw de groepswerk-opdrachten maar als een goede leerschool en probeer, als je het beste uit de groep wil halen, de rest van je team te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België kan je een opleiding in het hoger onderwijs starten waarbij je de leerstof zelfstandig verwerkt, zonder ooit naar de les te komen. Dit heet een "examencontract." Met zo'n examencontract mag je aan examens deelnemen, maar niet naar lessen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn scholen waar je geheel zelfstandig werkt. Je krijgt opdrachten die aan het eind van het jaar af moeten zijn. dat lijkt me toch redelijk zelfstandig..

wij moeten ook wel eens opdrachten maken. (praktisch) maar mogen dan zelf kiezen of je het samen of alleen doet.

Heb je geen andere gemotiveerde medeleerling in de klas?