Hoe bereid ik me voor op het weer-naar-school gaan?

Na twee jaar volledig uit de running te zijn geweest ga ik weer verder met mijn studie. Ik ga naar het tweede jaar van een HBO opleiding.

Dit bezorgt me echt ontzettend veel stress, angst en bovendien ben ik onzeker dat het me allemaal niet gaat lukken. Ook heb ik rusteloze nachten en droom ik vaak over ramp-scenario's. Ik wil het absoluut niet verknallen.

Wat ik zelf al probeer is om weer een goed dag,- en nachtritme te krijgen (dit lukt prima trouwens).

Op dit moment heb ik eigenlijk spijt dat ik het volgend jaar weer ga proberen. Ik heb weinig vertrouwen in mezelf en mijn capaciteiten. Terwijl ik diep van binnen wel weet dat ik die heb....

Toegevoegd na 6 dagen:
Een plusje voor iedereen die de moeite heeft gedaan om te reageren <3 Bedankt voor de waardevolle reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Kimath
12 jaar geleden
Veel succes, goed bezig dat je weer wilt studeren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks ^^

Het beste antwoord

Zoals je wel weet is het begin van het academiejaar een goed moment om je terug in de rails te zetten, om je batterij aan te zetten en er voolop voor te gaan. Hoewel je best zoveel mogelijk hoorcolleges probeert te volgen en je leerstof (heel) regelmatig bij moet houden (ook al lukt het bij veel studenten zonder dat ijverige werk tijdens het jaar ook wel :) ), begint het pas te knallen, een maand voor de blok van de allereerste eerste zittijd!

Na twee weken ben je overigens helemaal geresocialiseerd en lijkt die twee jaar alsof het slechts twee/drie maanden geleden is.

Wat je kan en MOET doen om je voor te bereiden:
Herbekijk de leerstof van je eerste jaar eens (fris die op). Je zal zien dat die ver zit, maar mits een opfrissing zit die opnieuw in je actieve geheugen, alsof je het net nog in tweede zit hebt geblokt.

Doe je dat niet, dan zou het wel eens kunnen dat je totaal niet weet waarover de prof/docent het heeft, als hij/zij leerstof van het eerste jaar met dat van het tweede jaar vergelijkt..

Véél succes alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bedenk gewoon dat je er zin in hebt! Dat je het kan en dat je iets wilt bereiken, Denk niet dat het niet kan.. Pak een paar dagen van tevoren je spullen in zorg er voor dat alles goed geregeld is en ga er ontspannen heen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
POSITIVE THINKING!!!!!
heb vertrouwen en niks minder dan dat!
laat die negatieve gevoelens niet toe,
draai ze om in iets positiefs.

wat is het ergste dat kan gebeuren? waar ben je bang voor? accepteer dat je die gezonde angstgevoelens hebt maar laat ze niet de overtoom voeren.

wees niet te streng voor jezelf
doe je uiterste best en ga ervoor...
succes en VEEL PLEZIER!!!
:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diep vanbinnen weet je het antwoord, en die stress is doodnormaal. Je hebt m'n levensverhaal wel al wat gevolgd... dus... ik was vijfentwintig, geen diploma behalve middelbaar voorlaatste jaar. Maar wel een leeuwenkarakter. En ik heb geknokt. Ik ben hogeschool gaan doen en ben nu gegradueerde in de orthopedagogie (en een beetje vrijheidsstrijdende clown ook soms zo)... gewoon doen meid, door alle gezonde stress heen. Effe doorbijten, het gaat vanzelf weer over. Geniet van die rush, zie het als opwinding voor je eerste date, je eerste kusje, eerste job, sinterklaas die op bezoek kwam.... Maak het leven een spel en alles wordt net dat beetje meer mogelijk. Dus wees maar lekker angstig en droom lekker verder in die nachtmerries. Jij zal overwinnen en ik sta je met vlag en wimpel in gedachten bij!!

Yes You Can !!!

En dan nu vooruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon relax en denk alsof je naar middelbare school gaat (alsof je nog een kind bent)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ergens in je verleden de beslissing genomen om je studie weer op te pakken.... daar had je uiteraard je redenen voor. Waarschijnlijk was het op dat moment een heel goed idee.
En nu de tijd aankomt, dat het menens wordt, krijg je de spanningkriebels, ga je twijfelen.
Dat hoort erbij!
Probeer weer even terug te gaan naar de momenten, dat je deze beslissing hebt genomen en voel, hoe je je toen voelde, wat je redenen waren etcetc.
Bedenk, waarom je denkt het te verknallen en zet daar tegenover, dat ook jij niet in je toekomst kunt kijken ;-) Blijf in het hier en nu in je koppie.
Bekijk, of je angst op dit moment reëel is. Zo niet: zet um in de kast ergens ver achterin, doe de deur op slot en gooi de sleutel weg.
Enneh: je WEET, dat je de capaciteiten hebt, dus...ik wens je heeeeeeeel veel succes: ga ervoor!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diep van binnen weet je dat je het kan zeg je. Nou, dat is heel belangrijk! Plus dat je natuurlijk de opleiding leuk moet vinden..
Goed dat je je ritme vast aanpast. Misschien kun je nu op je gemak wat dingen teruglezen uit het eerste jaar? Aantekeningen, een boek van een vak dat je erg leuk vond (en waarschijnlijk ook goed in bent - niet was! :-)). Dan zit je er alvast weer een beetje 'in' en maak je je hopelijk minder druk.
Ik vind het erg knap dat je het weer gaat oppakken na 2 jaar! Zet 'm op!