Wat kan ik beter doen, 3 VWO over doen, of naar 4 HAVO TTO (tweetalig onderwijs)?

Ik heb nu de keuze, ik ben niet over naar 4 VWO TTO. Maar wat moet ik nu kiezen? Het jaar overnieuw doen zonder TTO, of naar HAVO?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hoe talig ben je? Gaan de talen goed en pik je dat extra Engels makkelijk op maar heb je moeite met het niveau van de vakken? Dan zou ik als ik jou was 4HAVO TTO gaan. Je kunt altijd na je eindexamen nog 2 jaar VWO doen. Dan heb je straks in 7 jaar je VWO-diploma (en je IB, of doen ze dat bij jou op school niet?).

Als het vooral het extra Engels is waardoor je in de moeilijkheden komt, kun je beter 3VWO opnieuw doen zonder TTO. Dan heb je straks in 7 jaar je VWO-diploma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Denk aan je toekomst, heb je vwo nodig voor je droombaan?
Verder geef vwo meer mogelijkheden.
Maar wie zijn wij om je hiermee te helpen? Vraag je ouders of mentor om hulp, zij kennen jouw het beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe hoger je opleiding hoe beter lijkt mij. Er worden steeds meer en hogere diploma's gevraagd. Maar je moet dan wel een reële kans hebben om volgend jaar wel over te gaan. TTO lijkt me ook een pré (ik neem aan dat je in de 5e weer wel TTO doet als je op het VWO blijft). Bespreek het eens met je mentor en je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je in de derde stopt met TTO kun je niet in de vijfde weer TTO gaan doen.
Ten eerste moet je er aan denken wat je aankunt. Waarom heb je 3 VWO niet gehaald? Als je nu al op je tenen liep, dan zul je hier waarschijnlijk weer mee te maken krijgen als je verder gaat met VWO. Als je meer uit gemakzucht bent blijven zitten zal je het VWO waarschijnlijk wel aankunnen. Dan moet je bedenken wat je in de toekomst wilt gaan doen om een keuze te maken. Bedenk wel dat op de HAVO een andere leerhouding is. Er wordt veel minder diep op dingen ingegaan dan op het VWO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je VWO kunt moet je dit doen.

Ik zit nu op het HBO en heb op de middelbare school ong dezelfde keus gehad. Nu moet ik eerst naar HBO en dan pas naar WO, schiet niet op. En je wordt er lui van onder je onder je niveau werken. Spreek uit eigen ervaring. Dus doe VWO 3 gewoon nog ns over! heb je nu een rustig jaartje daarna nog 3 jaartjes knallen heb je gewoon je VWO diploma! Ik zou niet haasten om van de middelbare te gaan.