Zijn er te weinig opleidings-instituten (HBO en WO)? Zijn de instituten verzadigd?

Volgende week begin ik aan mijn 3x is scheepsrecht opleiding, bij de 3e hogeschool. De communicatie loopt helaas vaak spaak en de informatieverwerking van hun kant houdt zeer te wensen over (alle 3 de scholen) Nu heb ik meerdere mensen met hetzelfde probleem gesproken (hbo en wo) en heb ik het idee dat de scholen meer studenten aannemen dan ze aankunnen. Het blijkt ook in de loop van het studiejaar. Veel te veel van het kastje naar de muur-gedoe enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Achter de hoeveelheid HBO- en WO-opleidingen zit een heleboel denkwerk. Het kan allereerst voorkomen dat het gewoon onmogelijk is om meer dan een bepaalde hoeveelheid studenten op te leiden. Studenten, zitten namelijk niet alleen in de collegebanken, maar moeten ook praktijkervaring met voldoende begeleiding op kunnen doen. Om die reden kan mens slecht een bepaalde hoeveelheid studenten aan nemen.

Ook kijkt men naar de arbeidsmarkt. Als het aanbod van afgestudeerden van een bepaalde opleiding groter is dan de vraag op de arbeidsmarkt naar deze afgestudeerden (of als dit dreigt te gebeuren), worden er maatregelen genomen. Vraag en aanbod worden dus op elkaar afgestemd.

Het lijkt dus of er te weinig opleidingsinstituten zijn. Zeker aan het begin van het studiejaar zitten de instituten bomvol. In januari ziet het er alweer anders uit, want dan komen er elk jaar weer velen achter dat de studie toch niet is wat zij zich voorgesteld hadden.

De opleidingsinstituten zijn behoorlijk verzadigd. Dit is in samenhang met het opleidingsniveau in Nederland, dat behoorlijk hoog is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas deel ik jouw ervaringen...
Vergeten inschrijvingen, cijfers die pas na de herkansingen worden bekend gemaakt, leraren die een vak geven waar ze niet bevoegd voor zijn. ect ect.
Hoewel scholen vaak adverteren met de slagzin: bij ons ben je geen nummer, blijk je dat in de praktijk helaas wel te zijn. En moet je hard je best doen om geen vergeten nummer te zijn.

De reden er achter ligt id. in het feit dat er teveel aanmeldingen zijn: het huidige stelsel stamt uit een tijd waarin hoger onderwijs was weggelegd was voor 5 procent van de bevolking. Deze tijden zijn veranderd, maar helaas het onderwijs niet.
Ik denk dat de leerkrachten roeien met de riemen die ze hebben maar dit kan onmogelijk genoeg zijn.

De overheid wil trouwens dat 50 procent van de bevolking hoger onderwijs gaat volgen! (dan mag je blij zijn als je een tafeltje kan bemachtigen)
Maar er is ook positief nieuws, Minister Plasterk van Onderwijs is er ook achter gekomen dat het zo niet langer kan, en stelt een onderzoek in.

Zie ook:

http://www.nu.nl/algemeen/2072512/plasterk-wil-onderzoek-naar-hoger-onderwijs.html