Hoe vaak mag je hetzelfde leerjaar overdoen op een MBO?

Op de basisschool en middelbare mag je dacht ik maar tweemaal een leerjaar overdoen, maar hoe zit dat op een MBO?

Toegevoegd na 2 dagen:
Is er niemand die dat weet voor Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

In België wordt er met studiepunten gewerkt in het hoger onderwijs. Iedere eerstejaarsstudent start met een aantal studiepunten. Die studiepunten worden toegekend op basis van de zwaarte van de vakken waarvoor de student zich inschrijft voor de opleiding. Na de examendeliberatie op het einde van het academiejaar krijgt iedere student die tenminste 10/20 haalt zijn/haar studiepunten voor dat vak terug. Bij vakken waarvoor je wordt gedelibereerd of waarbij je (na de tweede zit) nog steeds niet geslaagd bent, krijg je je studiepunten niet terug. Die studiepunten heb je nodig om je volledige opleiding te kunnen volgen. Maar: om je studiepuntteller op 0 te krijgen moet je het al heel bont maken. Je kan ieder bachelorjaar maximum één keer dubbelen (dus voor ieder vak 4 examenkansen krijgen) en nog je bachelordiploma halen. Staat je teller uiteindelijk op 0 na die drie jaar, dan moet je in principe extra kosten betalen om je masteropleiding te kunnen starten. Ook de universiteit/hogeschool waar je je wilt inschrijven, moet zijn/haar goedkeuring geven voor je inschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.