meebrengen of meenemen

ik hoor steeds ,en nog meer in Nederland dan in Belgie ,een volgens mij verkeerd taalgebruik .
vb :Ik heb voor jou lekker fruit meegenomen ,moet volgens mij zijn :meegebracht
Maar als iemand zegt aan iemand anders :ik had voor haar gisteren fruit meegenomen ,dan is dat korrekt ;
of je zegt aan een vriendin ,ik heb mijn dochtertje meegenomen ,terwijl dat op het moment zelf is ,dan moet dat toch zijn Ik heb mijn dochtertje meegebracht .
Maar als je met iemand praat over gisteren ,dan zeg je wel ;ik had mijn dochtertje meegenomen naar Els .
Is dat mijn taalgevoel dat mij parten speelt ,en is het taalkundig juist wat ik beweer ?
OOk nog voorbeelden :wat moet ik meenemen op reis ,is korrekt ,maar vragen: wat moet ik voor je meenemen ,als ik morgen kom is niet korrekt :maar wel :wat zal ik voor je meebrengen als ik morgen kom ,is dan weer goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Strikt genomen heb je gelijk. Er is een subtiel verschil tussen meenemen en meebrengen.
Als je op een verjaardag komt, heb je een cadeautje meegebracht. Maar als je nog thuis ben, moet je niet vergeten het cadeautje mee te nemen. Je brengt iets mee ergens naartoe, en je neemt iets mee ergens vandaan.
Maar meenemen is zo ingeburgerd, ook in de zin van meebrengen, dat dat eigenlijk niet meer fout genoemd kan worden.
Het zal ook gewestelijk wel verschillen. Ik weet dat mijn schoonmoeder, uit het oosten, het heel strikt gescheiden hield, terwijl het in andere gebieden eigenlijk standaard meenemen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meenemen is gewoon correct Nederlands hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meenemen is algemener, terwijl meebrengen impliceert dat er een bekende plaats of persoon is waarheen je het "ding" meeneemt.
Je kunt wel zeggen: "Ik pak mijn koffer in en neem mee.....", maar niet "en breng mee"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei, maar ik denk dat het plaatselijk dialect maakt dat je aanvoelt of je meebrengen of meenemen gebruikt
12 jaar geleden
'Meenemen' en 'meebrengen' zijn allebei werkwoorden die een beweging uitdrukken van de ene plek naar de andere. Zo'n traject kent dus ten minste twee referentiepunten: het vertrekpunt en het eindpunt. Het verschil tussen de werkwoorden is in elk geval dat 'meebrengen' de beweging vanuit het perspectief van het eindpunt beschrijft, en 'meenemen' vanuit het beginpunt. Dat kan als volgt aangetoond worden: Janneke kan niet zeggen "Ik heb dat woordenboek voor je meegebracht maar ik ben het onderweg kwijtgeraakt", maar wel "Ik heb dat woordenboek voor je meegenomen maar ik ben het onderweg kwijtgeraakt". 'Meebrengen' veronderstelt dat het eindpunt bereikt wordt, 'meenemen' zegt alleen dat het vertrekpunt verlaten is.