School regeling: In de laatste proefwerkweek dient er over alle proefwerken een 5.5 gemiddeld gehaald te worden, anders ga je niet over.

Nu is mijn vraag: Kan de school dit maken? Ik neem aan dat dit geen landelijke regeling is, en ik was dus benieuwd of een school zelf de bevoegdheid heeft dit te doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien bedoelen ze dat je gemiddeld voor alle vakken boven de 5.5 moet staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er is duidelijk gezegd dat er voor de proefwerken in de proefwerkweek een 5.5 gemiddeld gehaald moet worden, anders blijf je zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat bedoelde ik, dat is gewoon normaal.
Kimath
12 jaar geleden
Volgens mij is dit altijd wel zo hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja volgensmij ook, op mijn school mag je maximaal 2 onvoldoendes hebben maar dat mag dan echt maar tot een 5

Antwoorden (4)

Er zijn wel degelijk landelijke richtlijnen die worden gesteld aan het niveau van opleidingen. En ja, de school mag dit doen. Zij bepalen hoe het op hun school gaat en dat is hun bevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de school kan dit zeker doen. Vaak kan je hier na afloop van het verkregen resultaat nog wel beroep tegen indienen als het niet terecht is dat je niet over mag. Alle scholen zijn namelijk aangesloten bij evt. een scholengemeenschap en in ieder geval bij de VO-raad, het overkoepelende orgaan van middelbare scholen. Hier kunnen zaken behandeld worden in zo'n geval.

Vaak stellen de scholen je al in het gelijk als je dreigt met zo'n procedure, omdat ze geen zin hebben in alle rompslomp en slechte publiciteit.

Ik hoop dat je hiermee verder kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me sterk, het is niet helemaal terecht dat je overgang hiervan af moet hangen. Stel je hebt het hele jaar op overgaan gestaan, en net nu je minder haalt dan een 5,5 ga je niet over, bijvoorbeeld omdat je je dag niet hebt.

Het zou best wel eens kunnen dat dit de bevoegdheid van de school is, maar ik zou hier geen genoegen mee nemen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog: stel dat je het hele jaar alleen maar tienen hebt gehaald, en bij de laatste proefwerkweek voor alles een 5,5, muv eentje, dat wordt een 5. dan zou je blijven zitten terwijl je het hele jaar tienen hebt gehaald?
Staat het er echt zo, letterlijk? Want ik heb hier nog nooit van gehoord.