Ja zeker, wat dacht je van de Gouden Eeuw? De VOC?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou wij leren vooral over Europa, omdat we hier leven. Als je in Amerika woont leer je hoogstwaarschijnlijk over Amerika. Tenzij je later geschiedenis gaat studeren. Maar om terug te komen op je vraag: ik denk dat de omringende landen over ons leren. Denk maar aan Duitsland, Engeland, België, maar ook landen als Italië. Dit komt omdat die zo'n beetje dezelfde geschiedenis hebben, denk maar aan de middeleeuwen. Later, ik neem aan dat je op de middelbare school zit, ga je verder leren buiten Europa, omdat de geschiedenis simpel genoeg 'op' is...

Toegevoegd na 1 minuut:
bijna vergeten te zeggen, wij leren ook over bijvoorbeeld over Amerikaanse revolutie, want dit is een revolutie. Het heeft ook invloed gehad op ons!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland heeft ook heel veel invloed op het Amerika zoals wij dat nu kennen gehad. Veel Noord-Amerikaanse steden waren ooit in Nederlandse handen, in Zuid-Amerika hadden we koloniën. Duizenden Europese emigranten zijn naar Amerika vertrokken en hebben daar hun sporen na gelaten, zowel positief als negatief. Reken maar dat ze in Amerika over Nederland moeten leren bij geschiedenis. Niet veel, niet over dat we vroeger koning Willem I, toen II, toen III hadden etc, waarschijnlijk ook niet over de 80-jarige oorlog, maar zeker wel over de VOC, het koloniale tijdperk etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Amerika lijkt me de WIC relevanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zeg ik ook dat er uitzonderingen zijn... Maar dat is dan ook bij de landen waarop wij invloed hebben gehad, maar dan is dat ook een stukje van onze geschiedenis. Snap je? Dus uiteindelijk kom je weer uit bij ons.
Ik woon in België en bij ons is de geschiedenis van het middelbaar opgedeeld in de periodes, prehistorie is voor het 1ste jaar, oudheid voor het 2de jaar, enz enz. Ik heb nu het tweede jaar achter de rug en veel over Nederland heb ik nog niet geleerd. Ik denk dat we iets zien over een bepaald land als dat ook belangerijk is. Over Nederland hebben we niet echt specifiek gezien dat Nederland daar lag, maar we hebben wel gezien op een kaart met romeinse heerbanen, hoe onze belgische taalgrens is ontstaan enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vak "geschiedenis" is gekoppelt aan historische, politieke en maatschappelijke gebeurtenissen die een grote invloed hebben (gehad) op een land.

Ex-kolonies, buurlanden of ex-militaire-vijanden met grote gebeurtenissen en revoluties, mbt Nederland, zullen Nederlandse geschiedenis voorgeschoteld krijgen.

Als Belg heb ik "België als deel van de Nederlanden" gezien en de uiteindelijke onafhankelijkheid in 1830.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo is het precies!