Waarom is economie geen verplicht vak op de middelbare school?

Ik vind dat er bij economie dingen aan de orde komen die voor iedereen belangrijk zijn om te weten (zoals verzekeringen en van alles rondom geld). Waarom is dit vak dan niet verplicht? Je hebt die informatie voor later immers nodig.

Toegevoegd na 25 minuten:
De school waar ik op zit is voor havo en atheneum en economie is voor iedereen vanaf het tweede halfjaar van de derde. eind derde klas kies je vervolgens je profiel waarin je zelf aangeeft of je vanaf de vierde wel of geen economie wilt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handarbeid is veel belangrijker! Zo weet je hoe je later moet wassen en naaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg pas Economie vanaf de 3de jaar :)
Dus, ik weet niet op welk niveau je zit. of school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag(+). Maar budgetteren/huishoudboekjes komen niet voor bij de gangbare economie lessen (van mijn jongste kind, 2 VWO) Je vraagt , terecht in mijn ogen, om een "nieuw" vak. Nl consumenten recht incl. verzekeringen, belastingen, budgetteren en huishoudboekjes opstellen.

Antwoorden (3)

Persoonlijk heb ik economie niet als dusdanig zinvol beschouwd (ik ben zojuist mijn gymnasiumdiploma behaald). Naar mijn mening kwamen er juist heel weinig praktische zaken aan de orde, zoals omgang met geld en belastingtechnische zaken. Het zwaartepunt lag op de macro-economie, dat wil zeggen het bestuderen van economische systemen als geheel. Daarmee is bijvoorbeeld de kredietcrisis beter te begrijpen, maar leer je niet of nauwelijks zelf praktische zaken. Het is dus niet noodzakelijk om de macro-economie te bestuderen, maar zorgt er wel voor dat je zaken beter begrijpt; voor de geïnteresseerden dus. Om deze reden is economie -denk ik- geen verplicht vak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed beantwoord (+). Wat vragensteller eigenlijk wil is dat een scholier iets leert over het "huishoudboekje". Een nuttige wens maar die zaken komen inderdaad niet aan de orde bij algemene economie. Bedrijfseconomie komt dichter in de buurt maar zal ook niet al die vragen over huishoud economie beantwoorden. Je mist dan nog steeds de nodige wetskennis privaatrecht (rechten van consumenten bijvoorbeeld)
Persoonlijk vind ik dat omgaan met geld, verzekeringen enz. iets is wat je ouders je bij moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad wel een beetje raar dat economie niet verplicht is. Economie komt namelijk in bijna elke vervolgopleiding terug. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk. Aan de andere kant is het goed dat de keuze er is. Voor sommige mensen is het beter om ander vakken te gaan volgen als economie omdat dit meer terug gaat komen in hun vakgebied. Je kunt niet alle vakken tegeleik volgen dus zul je keuzes moeten maken.