Is studiefinanciering voldoende om een opleiding te betalen?

Of moet je zelf bijleggen? Het gaat om een mbo opleiding en een heel laag inkomen van de ouders.

Toegevoegd na 3 uur:
Hij is thuiswonend, en 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (12)

Nee, absoluut niet. Je kunt echter een lening aanvragen, maar die moet na afloop van je studie wel worden terugbetaald.
13 jaar geleden
Afhankelijk van of je thuis gaat wonen of uitwonend & jhouw thuis situatie. Waarschijnlijk zal het krap zijn. Je kan de exacte bederagen die je kan krijgen berekenen op de IB groep website:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/rekenhulp_berekenen_studiefinanciering.asp

Hieruit blijkt dat je 505,= max aan beurs kan krijgen. Daarnaast kan je eventueel lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kijkt naar puur je studie alleen, zou het kunnen, echter moet je ook je zorgverzekering e.d. betalen, dan kan het niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Havo lukt nog net, maar ik weet niet hoe het met de hogere opleidingen zit.
Ik denk niet dat je geld moet gaan lenen. Probeer een baantje te vinden. ;)

Toegevoegd na 3 uur:
Mij is het ook gelukt en ik ben nu bijna 20. Je moet wel weinig uitgeven en uitrekenen wat je per maand kan uitgeven. Dat lukt het prima.

Veel gaan elke week naar de bioscoop. Dat kan dan niet.
Zelf moet ik bijna elke maand een maandkaart kopen van bijna €95,-. als hij dat niet hoeft, lukt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basisbeurs (of hoe dat tegenwoordig heet) is een tegemoetkoming in de studiekosten, maar denkt bij lange na de kosten niet.
Als een bijbaantje geen optie is of wanneer daar niet voldoende mee wordt verdiend, is het mogelijk een aanvullende lening bij DUO aan te vragen.

Hierover kun je meer informatie vinden op de site van DUO (voorheen de IB-groep)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het kind uitwonend of thuiswonend is. Ook de leeftijd (18+ is zorgverzekering) maakt uit.
Overigens zal het kind ook de zorgtoeslag bij de belastingdienst moeten claimen.

Studiefinanciering kent wel verschillende bedragen afhankelijk van ouder inkomen. Hoe lager het inkomen hoe hoger de aanvullende beurs zal worden.
Hieronder de pagina om uit te rekenen hoeveel geld de student kan krijgen (incl. studie lening trouwens)
Let erop dat een groot deel van de beurs moet worden terug betaald door het kind als die GEEN diploma haalt. (prestatie beurs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is te laag.
Als je het minimale krijg dan is het plus je zorgtoeslag net genoeg om een zorgverzekering te betalen.

Je kan een aanvullende studiebeurs nemen. Dit is een lening die je moet afbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De studiebeurs is een tegemoetkoming in de studiekosten, niet een volledig inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ouders een laag inkomen hebben, betekent dat je aanvullende studiefinanciering kan krijgen. Dit kan zeker genoeg zijn.

Ik doe zelf WO en voor mij is het altijd genoeg. Ik kan me niet voorstellen dat mbo duurder is.

Een baantje kan natuurlijk sowieso geen kwaad, dan kun je je natuurlijk wat meer veroorloven.

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe vaak je uit gaat en hoeveel geld je uitgeeft aan drank. (Bij mij is dat €0,0).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studiefinanciering is onvoldoende. Hij kan wel een aanvullende beurs aanvragen en dan zal rekening worden gehouden met het inkomen van de ouders. Die zal dus hoger uitvallen, maar om hier de hele studie van te bekostigen is niet genoeg. Hij zal dan waarschijnlijk bij DUO bij kunnen/moeten lenen. Of een bijbaantje nemen en veel sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alleen de studie is het genoeg, met een aanvullende beurs erbij. Maar andere dingen als zorgverzekering, daar is een bijbaantje of hulp van de ouders voor nodig. Zelf heb ik een bijbaantje, en een vriend die meestal de boodschappen in huis haalt, of soms zelfs kleding oid voor me koopt (gelukkig houdt hij van winkelen =P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, en daarnaast moet je ook nog eens de zorgverzekering betalen. De zorgtoeslag is ook niet voldoende. Het bedrag dat ze als studiefinanciering ontvangen is over 12 maanden verdeeld maar je moet het in 5 termijnen betalen leuk bedacht. De extra boeken en andere benodigdheden moet je zelf wel betalen. Daarnaast raak je ook nog eens de kinderbijslag kwijt.
Je krijgt veel maar je komt er ruim te kort aan.