Kan iemand mij vertellen wat men later als job allemaal kan uitoefenen wanneer men orthopedagogie heeft gestudeerd?

Ik denk volgend jaar orthopedagogie te studeren, ik weet ongeveer welke beroepen hier aan vasthangen, maar wil het toch voor de zekerheid even vragen.
Ik denk dat ik er vele ook niet weet. Overlaatst heb ik iemand gehoord die dit ook heeft gestudeerd, en als ze het opnieuw mocht doen, zou ze iets anders kiezen....
Ze vond ook heel moeilijk werk en dat baart me ook zorgen... Ik dacht dat ik hier nog iets makkelijker werk ging mee vinden dan lager onderwijs (ik had namelijk zitten twijfelen tussen lager onderwijs en orthopedagogie)

Groetjes!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als orthopedagoog kun je werken op een school voor speciaal onderwijs. Je geeft dan zelf geen les maar adviseert ouders en leerkrachten.
Ook kun je werken in een observatiecentrum. Als nog niet duidelijk is op welk gebied een kind een achterstand in de ontwikkeling heeft ga je dat middels observatie proberen vast te stellen. De orthopedagoog stelt mede het plan op.
In principe kun je in iedere instelling/setting werken waar je te maken krijgt met kinderen met een (pervasieve) ontwikkelstoornis en/of gedragsproblematiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt als orthopedagoog niet als leerkracht aan het werk op school. Je weet dan wel heel veel van pedagogiek, maar niet van didactiek, wat toch ook wel erg belangrijk is op school.
Wel heb ik op een school gewerkt, een reguliere basisschool in Utrecht, waar eens per twee weken een orthopedagoog aanwezig was. Zij deed onderzoek, observeerde, adviseerde ons en voerde gesprekken met ouders, voor ons was zij een zeer waardevol persoon binnen de school. Andere dagen was ze op andere scholen. Er zijn niet veel scholen/besturen die deze luxe hebben, maar het bestaat dus wel.
Wel zijn er heel veel andere plekken waar je aan het werk kunt, tehuizen, jeugdzorg, kinderrechtswinkel misschien, ziekenhuizen, medische kinderdagverblijven en vast nog veel meer. Maar misschien kun je het beste eens bij je beoogde opleiding informeren wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.