Beoordelingsgesprek: Hoe kan het dat je sterkste punt tevens je zwakste punt is?

Mijn sterkste punt is dat ik een hele vrolijke noot (Zo zei hij het) ben op onze afdeling..
En dat is ook mijn zwakste punt..
Snap er niks van..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk sla je af en toe een beetje door in je vrolijkheid, waardoor het soms wat minder professioneel en te gezellig kan overkomen. Je brengt dus absoluut de sfeer op peil, positief, maar vervolgens komt er een moment dat je baas toch denk: kan het iets minder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je bent op de sterkste punt te compromitteren, daarom is het ook je zwakste punt...

Toegevoegd na 10 minuten:
De vrolijke noot kost productiviteit... Werknemers moeten een bepaald gevoel van onvrede hebben om maximaal te produceren... Dus jij haat de productie omlaag van de groep... Dus persoonlijk is het je sterkste punt, maar productief voor de groep is het minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En denk je dat ik het nu snap??
Misschien vinden ze je niet serieus genoeg.

Het is erg fijn om een gezellige collega te hebben, maar soms moet er ook gewoon "saai en veel werk" verricht worden. Het wil dus vaak niet zeggen dat je je werk niet goed doet, maar je baas verwacht een professionelere instelling t.a.v. je werk.

Maar mensen zijn nu eenmaal geen robots, dus soms is dat gewoon aan dovemansoren gericht. Dus blijf zoveel mogelijk bij jezelf en als dat niet bij je werk past, zoek dan ander werk dat beter bij jouw houding past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je misschien zo sfeer gevoelig bent dat je altijd bezig bent die sfeer goed te houden ,en dat jij je daar verantwoordelijk voor voelt.Dat het je eens kan gaan opbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemands sterke punt is vaak meteen iemands zwakke punt, iemands valkuil. Meestal zelfs.
Neem een perfectionist. Niks mis mee, op zich. Dat is iemand die meestal erg goed werk aflevert.
Alleeen: dat werk moet wel afgeleverd en een perfectionist is iemand die vaak niet tot afronding komt, omdat het altijd nog beter kan.

Neem expres een ander voorbeeld dan het jouwe, omdat via een omweg kijken naar iets dat je raakt, soms verhelderender is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veel gehoorde opmerking tijdens beoordelingsgesprekken maar tevens een min of meer standaard vraag bij sollicitatie.

Ieder mens heeft zogenaamde sterke en zwakke eigenschappen. Een sterke eigenschap kan gelijktijdig je valkuil zijn.
Stel je bent erg kritisch ingesteld en je vindt dit een sterk punt van jezelf dan kan een ander dit ervaren als negatief. Hij/zij vindt dus dat je (in plaats van kritisch) negatief bent naar zaken en zal dit aangeven als je zwakke eigenschap.
Daar tegenover staat dat wat jij bijvoorbeeld typeerd als je slechte eigenschap dat andere hiervan vinden dat je een goede/sterke eigenschap van je is.

In jou geval geeft men aan dat je een vrolijke noot bent en hierbij zegt hij dat het je siert. De valkuil indeze is echter dat anderen van jou kunnen denken dat je alle "problemen" met een lach probeert de verhullen of weg te wuiven en typeren je gedrag (vrolijke noot) als een negatieve eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat anderen ervan denken dat weet je zelf vaak niet. Het is daarom de vraag wat de boordelaar in kwestie in dit geval nu precies bedoelde. Enige oplossing vaak is er naar vragen. Het kan ook best zijn dat die vrolijke noot zoals in het eerste antwoord erg afleidt van wat er ook belangrijk is. In plaats dat er gedacht wordt wat jij hier suggereert. Vandaar dat ik afweek in mijn antwoord van het directe probleem dat werd genoemd. Denk dat alleen zijzelf kan nagaan wat het kan zijn en als ze daar niet uitkomt die vraag rechtstreeks zal moeten stellen. Iemand die uit de P&O wereld stamt ;).
De uitleg van de anderen is al duidelijk lijkt me, een vrolijke noot leidt anderen af denk ik.

Maar waarom vraag je het niet gewoon aan degene die dit heeft aangegeven. Misschien weet hij/zij niet eens dat jij dit niet begrijpt. Dan kun je meteen aangeven dat je wel wilt werken aan zwakke punten, maar dan moet je wel weten hoe?

succes