als je weet dat iemand heeft gespiekt op zijn tentamens, moet je hem dan aangeven?

iemand had laatst aan mij bekend dat hij had gespiekt op zijn tentamens die laatst zijn geweest.
ook hoe, is erbij gezegd,
maar nu zit ik met een morele kwestie,
moet ik hem aangeven en een jaar voor hem verkloten.
zo ja, waar, en hoe
of moet ik hem hiermee laten wegkomen?

Toegevoegd na 14 uur:
na de vele reacties wil ik er graag bij zetten dat deze persoon mijn vriend niet is, eigenlijk tegenovergestelde.

dingen die hij heeft gedaan heeft mij delen van mij opleiding gekost, dus vandaar dat ik een deel van hem overweeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk altijd aan 2 kanten, hoe zou jij het vinden als hij je aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je het nou moeten aangeven?? Genoeg reacties/antwoorden gehad neem ik aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evilmini, je zit er duidelijk mee, met die vraag. Goed om meningen van anderen te vragen. Ben je er nu uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wat aan mijn (en de anderen) antwoorden gehad? Ben je er al uit. Ik denk dat wij wel graag up to date blijven (als ik zo van 'wij' mag spreken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mensen die er iets aan hebben, Lees de toevoeging in de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I see, I see.
Dat was wel handig om eerder te vermelden haha.
Ja weet je, ik zal zeggen: 'sta er boven en verlaag je niet tot zijn niveau'. Dat is mijn mening. Concentreer je op je eigen studie/hobby's etcetera en niet op zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die jongen komt zichzelf nog wel tegen hoor.

Het beste antwoord

Spieken met examens is dermate moeilijk dat het
1. nog wel eens gewoon een sterk verhaal is en de persoon in kwestie - niet stoer - gewoon goed heeft geleerd
2. als je er WEL mee wegkomt ben je dermate geslepen, dat je er vermoedelijk in het bedrijfsleven ook wel komt.

Bovendien is / was het niet JOUW tak daar op toe te zien ; daar worden mensen voor betaald.

Heeft hij echt een slimme methode gebruikt die nog nooit eerder gezien is (wat ik knap zou vinden), dan kun je wel overwegen die methode door te spelen naar de schoolleiding. Anoniem , uiteraard, want straks denken ze nog dat JIJ degene bent die gespiekt heeft.

En hoewel ik in het algemeen een voorstander ben van eerlijkheid, en iemand die niks te verbergen heeft ook niks heeft te vrezen, vind ik verlinken in dit geval niet zo'n sympathiek idee. Met name vanwege de punten 1 en 2.

Als je echt concreet wat gezien had en/of als hij daadwerkelijk iemand benadeeld zou hebben met zijn gedrag, zou het wellicht een ander verhaal zijn. Maar nu heb je alleen zijn (sterke ?) verhaal, je wordt er zelf ook niks beter van, en als hij inderdaad gespiekt heeft, komt hij vroeg of laat zichzelf nog wel tegen. Of niet natuurlijk ; je moet van een middelbare schoolexamen nu ook weer niet iets zo belangrijks maken alsof er mensenlevens vanaf hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Mee eens
Drepolli
12 jaar geleden
Ik vind spiekmethoden doorgeven aan schoolleiding ook geen goed plan. Vroeger toen ik nog op de middelbare school zat hadden wij een programma op de GRM gezet waarbij we bestanden van de pc op de GRM konden opslaan. Iemand die dit niet kon ging naar de schoolleiding toe. Opeens werd er gecontroleerd en werd iedereen met een verdacht hoog cijfer onder druk gezet. Wij kwamen er al snel achter wie het was en niemand werd gepakt door de beveiliging die erop zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, en ik denk ook dat mensen die lopen te roepen dat ze gespiekt hebben op hun eindexamen, nogal vaak stoer aan het doen zijn maar eigenlijk gewoon eerlijk hun examen gemaakt hebben. En als hij echt gespiekt heeft: zo'n gast komt zichzelf nog wel tegen.
amigo
12 jaar geleden
dikke +

Andere antwoorden (28)

Zelf zou ik het niet aangeven omdat ik geen verklikker ben en omdat hij het gewoon tegen mij had gezegd. Zeker als het een beetje goede vriend is.

Als je het wel doorgeeft zal diegene jou een matennaaier vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA matennaaier. Komt in mijn woordenboek
Ik zou hem er mee weg laten komen..
Het is natuurlijk niet slim om te spieken tijdens tentamens, of juist wel..
Maar ik denk dat de docent dan beter op had moeten letten.
Ik denk ook niet dat dat persoon het erg leuk zou vinden als hij er achterkomt dat je hem verraden hebt.
mocht je hem toch "aangeven"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut geen goed idee om hem aan te geven:
1) Ik vind dat als het een vriend is ronduit 'maten-naaierij'.
2) Hij heeft het je in vertrouwen vertelt.
3) Het spieken KAN ook in zijn nadeel werken; als het vak waarbij heeft gespiekt, heel belangrijk is voor zijn vervolgopleiding en hij er 'de ballen' van snapt, dan heeft hij misschien toch een beetje 'spijt' van zijn spiekactie (hoewel ik dit niet vermoed.

Ik raad je aan om er geen big issue van te maken. Vind het persoonlijk echt onder de noemer 'klikken' vallen en spieken valt naar mijn mening onder 'boevenstreken'.

Een leraar zei tegen ons altijd (en die vind ik wel mooi): je mag best spieken, maar betrap ik je, dan heb je een 1.

Toegevoegd na 1 minuut:
en blijkbaar is hij niet betrapt. Laat het er lekker bij joh ;-)

Toegevoegd na 2 dagen:
Nu je me vertelt dat hij jou wel het een en ander geflikt heeft, snap ik best dat je hem wilt 'terugpakken' hiermee.

Echter denk ik dat je alleen jezelf hiermee hebt:
1) Jij staat bekend als klikspaan. Dat is een reputatie die vrijwel niemand wilt hebben, denk ik zo.
2) Er komt alleen maar meer gedonder van (hij pakt jou weer terug etc).
3) De school kan er toch niets mee, want er zijn geen bewijzen.

Echt jongen, sta er lekker boven en laat hem lekker kinderachtig zijn. Een nonchalante 'I don't care' en 'laat maar waaien' houding wekt veel meer respect op (hoewel dat niet betekend dat je je grenzen niet mag aangeven).

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, dat zei een leraar van mij ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hebben we op dezelfde school gezeten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor, hier ook ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan hebben we met zijn allen op dezelfde school gezeten :')
Nee, zonder dollen; ik vind dit echt een goede opmerking van een leerkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, en bijna niemand durfde dan meer.
Ook zo'n goeie: Ik ga er vanuit dat je niet afkijkt. Als je jezelf daar niet mee vertrouwt, schuif dan je tafel even apart. De rest kan blijven zitten. Ik vertrouw erop dat jullie op je eigen papier blijven kijken.
Moet je aardig stevig in je schoenen staan om nog te spieken:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Sommige leraren weten gewoon hoe ze het moeten aanpakken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min, is vind dit echt een goed antwoord (: Haha mijn docent zegt dat ook altijd :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind mijn antwoord ook goed, maar ik lijd vast aan 'grootheidswaanzin' als ik dat zeg :')
Niet aangeven... Uiteindelijk zal hij inzien dat dit niet kan en hij de kennis niet bezit... Hij komt zichzelf vanzelf tegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, niet verraden. Wat maakt het voor jou uit dat hij zijn tentamen "vals" gehaald heeft? Heeft hij alleen zichzelf mee. Daarnaast, als jij hem aan zou geven zou hij het daarna ongetwijfeld weer glashard ontkennen, dus wat schiet je ermee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is spieken voor je eigen best wil. Je kan mij niet vertellen dat jij het nooit gedaan heb ;) gewoon lekker voor je houden en als je het wel gaat melden doen ze er niks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet. Waarom in godsnaam? Lekker boeiend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat het jou taak is om hem/haar aan te geven. Je zult er sowieso geen vrienden mee maken en daarnaast is hij/zij degene die het risico wil nemen, met alle gevolgen vandien. Als jij alles zelf geleerd hebt en niet hebt gespiekt, kun je trots op je zelf wezen. Als hij/zij gespiekt heeft en een goed resultaat heeft gehaald, zal hij/zij ook trots zijn (misschien tijdelijk). Allereerst door het goede cijfer en daarnaast dat hij/zij het ongezien heeft gedaan. Maak er geen punt van en bemoei je gewoon met je eigen zaken. Ik denk dat iedereen het wel eens heeft gedaan. Ik heb het zelfs tijdens mijn eindexamen gedaan en het heeft me echt geen windeieren opgeleverd. Heb er echt geen spijt van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat schiet je er zelf mee op als je het verteld?

Krijg je er zelf een beter cijfer door? Nee!
Gaat de 'vriendschap' kapot? Ja!
Laat het lekker zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Heel duidelijk
Ik zou hem er in ieder geval wel op aanspreken!! En ik begrijp wel degelijk jouw twijfel, zelf zou ik er ook mee zitten, het is tegenover de rest van de klas onaanvaardbaar! Stel dat iedereen dit zou doen? Leuke werknemers zullen dat later worden!! Voor een goed cijfer zal hij moeten leren, net als de anderen! Waarom zou jij een verrader genoemd worden hier wanneer je hem aangeeft bij de mentor, terwijl hij degene is die de boel beduveld?? Vreemd hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft spieken wel nadelen voor andere mensen!

Vaak worden cijfers bepaald op basis van het gemiddelde score van een klas. Als er dan 1 of meerdere bij zitten die spieken krijg je andere mensen die wel geleerd hebben die op een onvoldoende uitkomen.

Daarnaast haal je de waarde van het diploma naar beneden. Het diploma zegt namelijk dat je bepaalde kennis hebt en wanneer blijkt dat dit niet het geval is (neem inHolland..) dan wordt de waarde van dat diploma voor iedereen, ook zij die wel netjes studeren, verlaagd.

Maar ik zou niet de persoon aangeven, wel de methode.

Ik heb klasgenoten gehad die de mailbox van de copyshop gehackt hadden (want daar worden alle tentamens heen gemaild om te worden geprint). Dit is ook een vorm van spieken en volgens veel mensen hier zou je daar dus niets van moeten zeggen. Natuurlijk is dit net even een stapje erger maar het prinicipe is gelijk. Toen mij tentamens werden aangeboden heb ik de methode aangegeven bij de opleiding. Maar NIET de mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, met je laatste toevoeging kan ik je overweging om hem aan te geven begrijpen.
Maar toch, wraak is zelden een goed motief om te handelen.
Je kan het beter uit je hoofd zetten, en je er niet mee bemoeien. Je wint er jouw verloren delen van je opleiding niet mee terug, je riskeert enkel een hoop ergernis en ruzie.
Laat hem links liggen, en probeer er niet meer aan te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem niet aangeven, want de kans dat ze je niet geloven is al groot, plus dat het jouw verantwoordelijkheid helemaal niet is. En je krijgt er misschien ook nog flinke ruzie van....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het hem persoonlijk eens goed onder zijn neus wrijven, maar als je dat gaat vertellen, heb je wel bewijzen?
Maar wraak nemen is geen goede optie, maar anderzijds kan ik je wel verstaan.
Maar als het uiteindelijk niks oplost, zou ik het zo laten.
Voel je , je daar beter door, doe het dan.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem zou aangeven uit 'wraak', omdat hij delen van je opleiding heeft verpest, verlaag je je tot zijn niveau. zou ik niet doen :) Al snap ik dat je gefrustreerd bent, zou ik ook zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft jou iets verteld, vermoedelijk onder 4 ogen.

Geef je hem aan dan zal hij , desgevraagd (en dat zullen ze moeten, hem vragen), glashard ontkennen en zelfs stellen , aangezien jullie nou niet echt bevriend zijn, dat je hem willens en wetens probeert zwart te maken.
Anders gezegd, hij kan heel hard terugkaatsen en dat komt jouw opleiding absoluut niet ten goede.
Zelfs uit opportunistische overwegingen zou je al niets moeten doen, gewoon vanwege de nadelige effecten op je eigen kansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem aangeeft dan zijn jullie nog meer "vijanden" hij heeft je laten zien dat hij je vertrouwt. En bovendien leer je toch niets van spieken. Als iemand bij mij wil spieken doet ie dat toch lekker! En meestal schrijven ze nog verkeerd over ook dus beter niet aangeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het gewoon zo laten,als hij niet in staat is zelfstandig zijn examen vragen te beantwoorden,dan loopt hij vanzelf in de toekomst ergens vast.
Dus boontje komt vanzelf om zijn loontje.
En jij hoeft je zelf geen verwijten te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een hekel aan hem heb wel , anders niet ! Onder het mom beter goed gepikt dan slecht verzonnen is spieken nog steeds kennis vergaren! Aan de andere kant beslist deze persoon zelf dat hij graag een papiertje wil maar er eigenlijk later een leven vol ik weet het niet stress wil lijden.
12 jaar geleden
Hoe wil je gaan aantonen dat hij gespiekt heeft? Lijkt me zeer lastig te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe niet hetzelfde bij hem dan wat ie bij jou heeft aangericht of geflikt .
Tis moeilijk en zeer begrijpelijk jouw morele kwestie .

neem geen revance .verlaag je niet tot ..
.als je mijn kind was zou ik je dit adviseren als ouder zijnde .

begrijpen kan ik je wel hoor !

Hou de eer aan jezelf . vroeg of laat valt hij wel door de mand .
Het feit dat je dezevraagt stelt en dus om advies vraagt is al een plus waard.
toppie !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, nooit in dit geval de persoon verraden, dat is heel sniekie,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je hebt aangegeven gaat het hier om een morele kwestie. Daarom kan je ten rade gaan bij de filosfoon Immanuel Kant. Kant is de grondlegger van de moraalfilosofie. Met andere woorden, wanneer handel ik juist? En wat zullen de gevolgen van mijn handelen zijn?

Kant zegt dat je de intentie moet hebben om goed te handelen. Het gaat er dus vooral om of je zelf de wil hebt om "juist" dus "moreel goed" te willen handelen. Daarentegen spelen ook enkele externe factoren mee, factoren waaraan je zelf niks kan veranderen of aanvullen. Er bestaat zoiets als een maatschappelijke norm (dus een concreet handelinsgvoorschrift om een bepaalde waarde te realiseren) en tijds- en plaatsgebonden veranderingen.

Besluit: als je zelf achter je beslissing staat en je dit doet met het oogpunt op het realiseren van iets goed, iets "deugdelijk," iets dat je realiseerde vanuit een intrinsieke waarde, dan heb je goed gehandeld. En dus kunnen anderen niet in je plaats zeggen of je hier nu goed of slecht mee zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zijn/haar eigen keus en verantwoordelijkheid om te spieken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen, hoewel ik je gevoelens snap...
Je wilt hem wel eens graag terug pakken.
Maar dit is een slimme jongen is het niet?
En het zou me niets verbazen als hij jou het in "vertrouwen" verteld hebt om jou weer eens beentje te lichten...
Ik bedoel, het is toch raar dat hij het tegen iemand verteld die hem niet mag... die hem graag zou verlinken gezien jullie verleden...
Als je hem aangeeft zal hij vast wel op een bepaalde manier kunnen bewijzen dat hij het NIET deed en ben jij (weer) de klos.
Gewoon laten gaan en je vingers niet branden. Dat is zo iemand niet waard.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kan je het ook bezien, inderdaad.
+1
Kristal
12 jaar geleden
dank je Sis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed gezien! +
het heeft een positieve kant en een negatieve kant:
negatief= je bent een verklikker en dat is echt niet goed voor je imago iedereen gaat tegen je op kijken.

positief= eerlijk is eerlijk , de persoon moet punten krijgen naar wat hij wist en niet wat er op zijn papiertjes stonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan hem ermee chanteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem wel verraden, omdat ik heb dat echt vaak gehad dat mensen dat doen, en dan een beter cijfer dan ik halen ;(
Dat is in principe niet eerlijk. Dus doen!!