Gevoelsmatig zeg ik: beide zijn fout (sorry).

"Om internet te bankieren" klinkt gekunsteld, onnatuurlijk.

"Om te internet bankieren" is fout omdat het om een samengesteld woord gaat, dat aaneen dient te worden geschreven. Net als we "voetbalveld" schrijven en niet "voetbal veld".

Gevoelsmatig zeg ik: "Om te internetbankieren".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegt mijn verstand ook ;) Is niet geen gevoelskwestie bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima uitgelegd +

Andere antwoorden (2)

Wat te denken van : "bankieren via Internet"

Internetbankieren is geen werkwoord, vergelijk het met winkelen via Internet, dan heb je het toch ook niet over Internetwinkelen (of shoppen, nog erger)?

NB
Vroeger hoorde je ook nog wel eens de term "telebankieren", dat was eigenlijk zo slecht nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zet "om internet te bankieren" dan draai je sowieso de boel om. Dan lijkt het alsof het om internet gaat, terwijl het om het bankieren gaat. Ik kan dat niet goed uitleggen maar ik hoop dat je begrijpt was ik bedoel.
Waarom zeg je niet gewoon "Om via internet te bankieren?"
Dan omzeil je het hele probleem.