Klopt het dat AD(H)D'ers vaak beelddenkers zijn?

Beelddenkers denken sneller dan taaldenkers. Dan bedoel ik dat de informatie sneller binnenkomst bij de beeldenkers doormiddel van beelden. Dat lees ik ook vaak over AD(H)D'ers. Is er een verband? Het valt me op dat je bij AD(h)D'ers dezelfde kenmerken ziet als bij beelddenkers.

Hopelijk met een bron erbij..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verdenk mijzelf op ADHD en daarom ben ik het boek van J.J. Sandra Kooij, ADHD bij Volwassenen, aan het lezen. Daar staat werkelijk alles is. Op blz. 99 schrijft zij over ADHD en dyslexie. "Vaak komt beide in dezelfde persoon voor. Het aandachtstekort versterkt de dyslexie." Over beelddenken heeft zij het niet. Maar ik dacht wel, dat dit een kenmerk is van dyslectici.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat ik ADD heb en ik ben overduidelijk een beelddenker. Heb nu contact gezocht met huisarts en heb een doorverwijzing naar psycholoog. Problemen met rekenen en taal heb ik niet. Tenminste niet dat het opvalt. Vroeger was ik wel slecht in dictee en grammatica en begrijpend lezen was niet altijd mijn ding. Ik las straks dat als beelddenkers aan een nieuwe taal beginnen het erg lastig is. In 3e a 4e jaar gaat het een stuk beter. Dat is bij mij ook zeker het geval.

Het beste antwoord

Verdiep je eens in NLP. Daarbij wordt aangenomen, dat mensen (soms) een voorkeur hebben voor een bepaald zintuig. Iemand is bijvoorbeeld visueel ingesteld (dus een beelddenker), een ander is auditief ingesteld (=taaldenker?), nogal wat mensen zijn kinesthetisch ingesteld, en een hele enkeling is olfactorisch of gustatief ingesteld. Men heeft het kortweg over VAKOG.

NLP is gericht op communicatie. Als een beelddenker en een auditief iemand ruzie hebben, kan dat zijn doordat elkaars taal niet verstaan. Dat is dan op te lossen via wat bewustzijn over deze voorkeur. Een goede personeelsmanager hoort deze vaardigheid in zijn bagage te hebben.

Het ligt dus nogal voor de hand, dat je iemand het effectiefst benadert in zijn voorkeurszintuig.

Jouw uitspraak ...sneller dan... berust dus op een misvatting. Een juist uitgangspunt luistert nauw! Ik hoop dat je dat bekend in de oren klinkt.

Ik hoop dat eens onderzocht wordt, of AD(H)D'ers een bepaald voorkeurszintuig hebben. Ik zal dat vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt wel.
Maar niet alle beelddenkers zij ADHDers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn zoon wel, alhoewel we allemaal beelddenkers zijn in het begin (woorden kennen we immers nog niet dan). Bij mijn zoon zie je het duidelijk in spelletjes, terwijl de andere kinderen nog nadenken wat ze nodig hebben, heeft hij alles al opgehaald. Sommen leerde hij in het begin ook door "ze in zijn hoofd" op te zoeken. Als je hem vroeg wat is 3 + 4 dacht hij even na en zei zeven, op de vraag hoe hij dat deed zei hij: o dan zoek ik een som in mijn hoofd en het antwoord (dus niet tellen maar meer een foto beschrijven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij n
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foutje in de regie........... Die van mij noemde het zijn "ogentelevisie"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan die van jou ook op de kop lezen? Die van mij deed dat zo en dat schijnt een typische aanwijzing te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan toch zowat iedereen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens zijn juf niet maar ik maak er een vraag van!
Helaas is beelddenken is een theorie die niet wetenschappelijk is onderbouwd. Hoewel ik dus geen goed onderbouwd antwoord op je vraag kan geven is het volgens de aanhangers van de theorie inderdaad zo;

Hoewel het beelddenken ook voorkomt bij mensen met een academische graad, zijn er volgens de theorie veel beelddenkers onder mensen met autisme, Asperger-syndroom en ADHD. Zij zouden een samenwerking van het snelle beelddenken en de zintuigen hebben, waardoor ze bijvoorbeeld méér waarnemen. Een beelddenker zou méér beelden per seconde zien (ongeveer 32), wat niet lukt met 'het bewuste waarnemen', maar alleen door middel van het 'onderbewustzijn'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEDEREEN is beelddenker. Toen wij uit onze grotten tevoorschijn kropen, dachten wij in beelden. Veel later pas leerden wij om beelden om te zetten in symbolen (en begonnen we te schrijven en te tekenen).

Onze natuurlijke basisinstelling is om te denken in beelden, en het vertalen van beelden naar symbolen maakt het moeilijker. Een baby denkt in beelden en leert pas veel later om beelden om te zetten in symbolen (en nog moeilijker: om van symbolen weer een beeld te maken: lezen) Voor sommige mensen is de stap tussen de beelden en de symbolen groot, of ze hebben geen geduld voor de symbolen, of ze hebben moeite om een plaatje uit een setje symbolen te halen.

De kenmerken die van toepassing zijn op beelddenkers, zijn van toepassing op 100 % van de wereldbevolking. Dus ook op de AD(H)D'ers.