In Nederland worden de leerdoelen en eindtermen (dus waar je examen over krijgt) voor verschillende leerstromen (VMBO/ HAVO / VWO)en per vak bepaald door de overheid. Wat betreft de leerdoelen zijn er geen uitzonderingen voor speciale scholen (zoals Islamitische of streng religieuze).

Hiermee kunnen programmamakers en schrijvers van methoden lesboeken schrijven.

Je kunt een school of docent niet verplichten om de leerdoelen te behandelen, maar ze worden sowieso geexamineerd.

Ik weet niet of er echt veel weerstand is over dit onderwerp op Islamitische scholen. Er zijnw el altijd vragen geweest of je de evolutietheorie moet behandelen op een streng religieuze school. Daar zijn wel artikelen over geschreven.

Geslachtsdelen zijn sowieso een belangrijk onderdeel bij biologie. Deze vallen onder geslachtelijke voortplanting en hier door veel soorten aan, ook planten en dieren. Een bosje bloemen is in feite een bosje geslachtsorganen en die ga je al in de brugklas benoemen.

Bij het menselijk lichaam hoort natuurlijk ook dat je weet waar wat zit en hoe het werkt.

Seksuele voorlichting is niet zozeer een vakgebied van de biologie vind ik zelf. Dit werd voorheen ook eigenlijk gedaan tijdens andere vakken. Het heeft met name ook met gevoel en emotie te maken (thema;s zijn bijvoorbeeld omgaan met loverboys, anticonceptie e.d.). Bij biologie wordt wel ingegaan op anticonceptie in de lesmethoden die ik ken en soms is het wel nodig om wat voorlichting te geven.

Dus ja, ze krijgen op islamtische scholen hier ook informatie over.

Toegevoegd na 8 minuten:
In bijgaand rapport uit 2002:

(...) De claim dat seksuele opvoeding tijdens de godsdienstlessen ter sprake komt, geeft dus een onvoldoende basis om op die grond bij het biologie-onderwijs het volgens de kerndoelen verplichte onderdeel ‘seksuele voorlichting’ over te slaan.

Scholen met veel islamitische leerlingen − en dus a priori islamitische scholen − komen evenwel gemakkelijk in de verleiding de seksuele voorlichting buiten de biologielessen te
houden, aangezien dit een onderwerp is dat zeker ook bij moslims in de taboesfeer ligt. Dikwijls zullen deze scholen dan ook een methode voor natuur- en biologieonderwijs
in gebruik hebben die niet expliciet aandacht geeft aan de biologische aspecten van de seksuele voorlichting. (...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In NL valt ook dit soort onderwijs onder de schoolinspectie. Als daar voorgeschreven is dat ze les in sexuele voorlichting moeten geven, dan zijn ze dit verplicht. Anders niet en zullen de kinderen het later zelf moeten uitzoeken. Ook best spannend hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verplicht.
Elk school in nederland moet zich aan de regels houden.