Mag je officieel dingen in je rekenmachine hebben staan tijdens een wiskunde examen? Formules etc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Officieel mag het niet. Het is gewoon fraude. Maar je zult er niet voor bestraft worden als de begeleiders iets vinden. Want volgens de regeling hoeft dat niet.
Gewoon uit kijken dat ze het niet zien;)
Want ze doorzoeken hem ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ze gaan het niet controleren. Het mag ook niet worden gewist, als ze het toch zien. Ikzellf heb al wiskunde gehad, en k heb gewoon die bestanden uit mn GR ook gewoon gebruikt.
Als ze zo'n rekenmachine laten gebruiken aan de leerlingen hebben ze vast wel gedacht dat de leerlingen dat gaan doen. Dus k zou het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja officieel mag het echt! Zo staat het in de examenkrant:
'Gebruik je rekenmachine goed. Zet voor alle zekerheid een aantal formules in het geheugen, met een index, om ze snel terug te vinden.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor havo en vwo staat het volgende in de regeling 'Rooster en toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens van de eindexamens en de staatsexamens vwo, havo en vmbo in 2011' in bijlage 2B, punt 4.4:"Het is niet nodig dat het geheugen van een grafische rekenmachine wordt gewist voor de aanvang van een zitting van het centraal examen."

Hoewel niet expliciet staat vermeld dat het geheugen een inhoud mag hebben die met de examenstof te maken heeft, wordt wel de indruk gewekt dat het in ieder geval gedoogd is.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens wordt wel overwogen in de toekomst te eisen dat het geheugen van rekenmachines wordt gewist voor het examen. De regeling zegt het volgende:

"De CEVO heeft onderzocht of het blokkeren of wissen van het geheugen van de grafische rekenmachine door de
school praktisch uitvoerbaar is. Dit is een extra handeling, die naar gebleken is goed, betrouwbaar en controleerbaar
kan worden uitgevoerd bij grafische rekenmachines van enkele meer recente types.

Voor de kandidaten die in 2009 starten in klas 4 havo en vwo (dus centraal examen havo 2011, en vwo 2012) geldt
in ieder geval nog de huidige regeling, met de huidige toegestane types grafische rekenmachines en zonder de eis
van een geblokkeerd of gewist geheugen.

Voor wiskunde, de natuurwetenschappelijke vakken en economie zijn op het havo en vwo nieuwe
examenprogramma’s in ontwikkeling. In die nieuwe examenprogramma’s blijkt meer behoefte aan vragen die zonder deze aanvullende eis niet door de kandidaat maar door de grafische rekenmachine zouden worden beantwoord. Het
ligt in de bedoeling de aanvullende eis te stellen op het moment dat het eerste vernieuwde programma op het havo
centraal wordt geëxamineerd, en dan op het vwo een jaar later."