Er is geen maximum. Mijn zwaarste ooit was 14kg. Valt niets aan te doen, behalve bijvoorbeeld een kluisje huren op school en daar je boeken inleggen. Dan hoef je alleen in de pauzes maar nieuwe boeken te pakken die je de directe uren daarna nodig hebt en neem je alleen de boeken mee naar huis waar je huiswerk voor gaat doen die dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is heel verschillend ligt aan de tas die je hebt. De goede tassen kunnen dat gewicht makkelijk aan.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie interpretatie! ;-)
ronron1212
12 jaar geleden
ja vond ik ook anders is het meteen waarom moet ik anders zo een zware tas mee nemen
Ik heb ooit gelezen dat je 20% van je lichaamsgewicht mag dragen, anders wordt het te zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is bij mijn weten geen maximum aan, maar je mazzelt wel met zo'n halfleeg tasje.
Mijn kinderen zitten inmiddels in Duitsland op school, en die sjouwen regelmatig tassen mee van ver boven de 10 kilo - en dan bedoel ik soms echt HEEL ver, tot wel 12 of 15 kilo (flinke postkrat bijna). Maar goed, ze gaan hier dan ook OF vlakbij OF met de bus naar school, geen lange kuddes fietsende kinderen hier, en de Duitse schooltassen zijn er ook op berekend. (Ik heb eerst vier Nederlandse tassen verknalt voor ik er achter kwam dat die rare grote dure (!) vierkante koffers hier een DOEL hebben ;-) Ze gaan beduidend langer mee en dragen vele malen comfortabeler dan een gewone rugzak)

De boekenpakketten in Nederland zijn inmiddels al een aantal jaren zo samengesteld dat een gemiddelde schooltas ongeveer 8 kilo weegt. Natuurlijk heb je er zelf invloed op hoeveel extra boeken, ordners, flessen water en zakken snoep je daar zelf bij stopt om over dat gewicht heen te komen.

Er is wel een algemene aanbeveling dat en boekentas niet meer mag wegen dan tien procent van het lichaamsgewicht, maar als je niet al te zwaar bent, ga je dat zeker op de middelbare school ECHT niet redden. leuk dus, dat soort aanbevelingen, maar bij je leraren hoef je er echt niet mee aan te komen. Wel heb je op school de beslissing over een kluisje, zodat je het de hele dag rondsjouwen van dat gewicht wat kunt beperken.

Wat een schooltas 'mag' wegen ligt dus ergens tussen 10 % van je lichaamsgewicht (wat erg weinig is) en 8 kilo (als je al je boeken meeneemt maar geen schriften of extra's). In de praktijk zal het meer in de richting van de 10 kilo gaan - wat nog best te doen is, mits je hem niet urenlang op je rug hebt.

(De in de link genoemde Eastpack en Kipling zijn an sich prima rugzakken, met 30 jaar garantie, maar NIET als je er dagelijks tien kilo boeken in doet .Dan zijn ze binnen 3 maanden kapot en kun je in de praktijk naar de garantie fluiten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, alleen die 10% klopt voor geen meter (een brugklassertje wordt niet moe van een 3 of 3,5 kg zware tas...ook al zegt wiki dat. De volgende site geeft 15% waar een lichte brugklasser overigens ook over heen gaat (4,5-5,5 kg) http://www.gezonderworden.nl/2007/11/gewicht-boekentas-mag-maximaal-15-procent-van-lichaamsgewicht-zijn/ Onderstaande belgische site legt uit waar die 10% vandaan komt, alleen vind ik het nogal vreemd dat je een lichaam alleen mag belasten op een manier alsof je totaal niet belast bent.... Per slot weet ik zeker (als roeicoach) dat bij het zo gepropageerde sporten veel zwaardere belastingen voorkomen, en ook gedurende langere perioden....
Geen enkel kind zal urenlang die tas dragen, dat doe je alleen bij langdurig wandelen in bv de bergen. En pas dan is die 10% wel een redelijk maximum. http://www.ergonomiesite.be/school/dragen_schooltas.htm
Ik zou hier dus eens over gaan praten met de achoolleiding. Medezeggenschap raad oid.

Pak het ludiek aan:
Start een actie commitee,

Een slimme school en klas
Leert met plezier & lege tas!

-Vraag of een bevriende fysiotherapeut voor een lezing aan commitee en docenten over gevolgen van overvolle tas voor rug en spieren van jongeren in de groei
- vraag aan politie of jonge agent(e) met volle tas wil rondfietsen en wil kijken en vertellen of dit veilig is.
- Organiseer fietswedstrijd tussen leraren incl schooltas met 12kg bepakking
- Organiseer samen met tassenwinkel een tassenmodeshow. Van enorme hutkoffers welke door twee leeringen gesleept moeten worden, tot samsonite rolkoffers. Haal de lokale (huis aan huis)krant erbij voor een artikikel, over de show en de mega zware school tassen.
- bespreek het electronisch studeren. De laptop, de PC's op school. Dat leerboeken zooooo 1974 zijn...!

Grote kans dat de ogen van de leraren worden geopend.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
wel eens van een rugzak gehoord erg goed te verkrijgen als schooltas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rugzakken gaan zo kapot.
Ik draag nooit een volle tas op mijn rug, 2 uit mijn klas hebben in 3 jaar al een vergroeide rug ervan gekregen.
Daarom altijd de helft legen in mn kluisje
ronron1212
12 jaar geleden
Goede rugzakken niet zijn speciaal ontworpen voor scholieren. Vergroeide rug ja dan moet je hem maar goed dragen he die rugzak. Militairen dragen zwaardere rugzakken.