Waarom mag je bij je examens pas na een uur weg?

ik heb goed geleerd, ben snel klaar, weet alles zeker, maar ik mag pas na een uur weg, en als dat uur voorbij is, kun je opstaan en lopen.

dus ik vroeg me af waarom mag je dan niet eerder weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met laatkomers. Bij examens mag je tot maximaal een half uur na aanvang van het examen nog naar binnen(geloof ik, in ieder geval iets in die richting). Landelijk is het zo geregeld dat je binnen die tijd in ieder geval niet naar buiten mag.

Waarom jouw school er een uur van heeft gemaakt, zul je daar na moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat je dan de rest stoort terwijl je weg loopt.
Het is voor de rest makkelijker als iedereen gewoon blijft zitten tot de tijd erop zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het storend is voor de rest en de mogelijkheid biedt tot fraude en spieken. Jij als vraagbaak voor de overige leerlingen die toevallig even naar het toilet moeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Even een reactie op die plassers die mij minnen en al die reacties die mijn antwoord uit de context trekken.
Ze hebben onvoldoende leraren om iedere eerder vertrekkende leerling te begeleiden. Ik ben tijdens examens gewoon zonder leraar naar de WC geweest. Daar houden ze zich niet zo strikt aan, behalve bij onbetrouwbare leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om ervoor te zorgen dat het I lang mogelijk rustig blijft. Na een uur zijn al veel mensen klaar, dus gaan er veel in 1 keer weg. Dan blijven er minder mensen over dus worden er ook steeds minder mensen gestoord.
Het eerste uur is de concentratie ook nog het sterkst.
Bij mij examens (8 jaar geleden) mocht je na een uur weg, en daarna elke kwartier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat er op een andere plaats iemand hetzelfde examen moet maken, maar dat er een beetje vertraging is. Dat kan gemakkelijk door de leerlingen zelf veroorzaakt worden, door bijvoorbeeld een brandalarm te maken of zo. Als er nu iemand heel goed is, en binnen een uur al weg mag, kan hij zijn vriendje in de andere school (die door omstandigheden pas later begint) helpen doordat hij het examen al gemaakt heeft en de antwoorden (waarschijnlijk goed) weet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Examens voor hetzelfde vak worden als het goed is in een groot lokaal gehouden. Er zitten zelfs wel eens 2 verschillende examens in dat zelfde lokaal. Iedereen zit dus bij elkaar en het begint ook om dezelfde tijd. Dat is zelfs landelijk zo bepaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een tijdje geleden, maar volgens mij is dit ook de reden.
Je mag ook maximaal een half uur te laat komen.
En is het niet zodat op de Antillen de examens een uur later beginnen, zodat ze daar niet al te vroeg hoeven te beginnen. (vanwege tijdverschil)
itsme
12 jaar geleden
@ongepastenaam: ik heb het over een vriendje in een andere school. En ik heb het over omstandigheden waarom het in een andere school later zou kunnen beginnen.
@Fiederieke: als hij al weer uit het examen is, krijgt hij zijn mobieltje terug. En als die ander nog niet in zijn examen zit, heeft die zijn mobieltje nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan zou hij én heel vroeg klaarmoeten zijn én daar heel toevallig in een andere school de examens later beginnen door omstandigheden... Je moet sowieso 15min voor tijd aanwezig zijn en ik denk niet dat leerlingen zelf bv een bramdalarm gaan maken ofzo. De kans dat iemand zo aan de antwoorden zou kunnen komen is wel heel klein. Maar ja zeg nooit nooit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik wel erg ver gezocht
Examens duren meestal wel 2 tot 3 uur. De meeste leerlingen zullen dus ook niet binnen een uur klaar zijn. Als iedereen maar gewoon op mag staan als hij of zij klaar is wordt de rest dus voortdurend gestoord en uit hun concentratie gehaald. Daarom mag je meestal pas een uur voor het einde van het examen elk kwartier weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is storend voor de rest en het zorgt dat je de tijd neemt en niet eerder weggaat dan dat je klaarbent dat je ie niet gaat haasten en alles nog is rustig na kijkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, ik was na 20 minuten klaar met Engels en wat heb ik me verveeld :-((
Maar je stoort inderdaad de anderen als je eerder weggaat, de meeste mensen hebben voor examens toch minstens een uur nodig, en bovendien kan het voor extra stress zorgen: 'Ik ben nog lang niet klaar! Wat doe ik fout?'
Overigens was m'n Engelse examen het enige waarbij ik zo snel klaar was, voor de andere vakken had ik echt langer tijd nodig en kon ik als ik klaar was weg of hoefde ik maar heel even te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
daarom dat ze vaak zeggen om een boek ofzo mee te nemen :)
Leerkrachten gaven ons een antwoord dat dit voor de verzekering is. In België op onze school mag men werken tot 12u10. En mogen door vanaf 11u20. De school is verantwoordelijk voor je tot 11u20. Dit is hetzelfde zoals om 13u. als er iets gebeurd onderweg naar huis of eender wat voor 13u dan ligt de schuld bij de school. Dit willen ze vermijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien heeft dit er iets mee te maken, zo niet, mijn excuses :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat erom dat je bij het maken van je examens pas een uur na de aanvang van het examen weg mag, ook als je al eerder klaar bent.