Blijft je iq echt ongeveer gelijk en hoe komt dit?

Ze zeggen dat je iq altijd ongeveer gelijk blijft. Maar hoe komt het? Het lijkt me dat als je doorstudeert of ouder wordt, je iq toch wel iets hoger wordt, al is het maar door meer woordkennis. Voorbeeld. Een vriendin van mij is begonnen op het vmbo en zit nu op de universiteit. Ik kan me bijna niet voorstellen dat haar iq nog ongeveer gelijk is als haar leeftijdsgenoten die na het vmbo naar het mbo zijn gegaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Sommige onderdelen zijn niet 'echt' te training, zoals het inzicht om bepaalde puzzels op te lossen. Maar qua woordkennis is natuurlijk altijd bij te leren. Haar iq zal niet opeens 40 punten hoger zijn maar het zal, op sommige onderdelen, beter zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ staat voor intelligentie niet voor hoeveel je geleerd hebt.
IQ en dus eigenlijk je hersenen zijn te trainen, maar dat is beperkt.

Op het vmbo heeft ze zeer waarschijnlijk onder haar potentieel gewerkt, daar zijn vele redenen/oorzaken voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een kind van 5 en een technisch natuurkunde student kunnen beiden een IQ van 130 hebben. Echter zal de 5-jarige je nog niet kunnen vertellen wat de snelheid van het licht is, met lego is ie waarschijnlijk wel iets beter dan de buurjongen.

leesvoer: zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Imaartjuhhh;

Het IQ is zo ongeveer de meest overschatte eenheid die de mens ooit bedacht heeft. Het geeft in feite enkel een theoretisch te bevatten hoeveelheid informatie van een menselijk brein weer. Mensen die een relatief laag IQ maximaal weten te benutten zullen er in de praktijk soms meer profijt uit weten te halen dan anderen met een berekend hoog IQ (wie, ik?) die niet de juiste beslissingen nemen of niet de eigenschappen bezitten om dat potentieel te exploiteren er daarom minder mee zullen bereiken. Of je IQ door je leven heen dan ook verandert hangt vooral af van de mogelijkheden die je mee hebt gekregen en hoe je deze weet te benutten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ zal nooit veel veranderen, omdat ook snelheid als factor is opgenomen bij de meting. Je kunt wel meer kennis hebben vergaard over de jaren, maar helaas je brein wordt ook trager met de jaren.