Hoezo wil minister van onderwijs het speciale onderwijs afschaffen?

Mijn broer zit op speciaal onderwijs in groep 1 is hij al van de bassis school geschorst omdat hij daar niet goed kun functioneren, die kinderen zitten tog niet voor niks in speciale klassen met minder mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kost volgens de overheid teveel geld om kinderen een 'rugzak' te geven. Officieel heet dit Leerlinggebonden financiering. Kinderen met een verstandelijke of lichamelijke beperking en kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis, zoals bijvoorbeeld autisme, of kinderen met gedragsproblemen hebben hier recht op. Op deze manier kunnen de kinderen naar het speciaal onderwijs, waar de klassen kleiner zijn en de kennis van leraren heel groot is op het gebied van deze kinderen. Ook krijgen de leerlingen vaak een speciale begeleider.
Dit alles kost dus teveel geld en de overheid moet 18 miljard euro gaan bezuinigen oa vanwege de economische crisis en omdat we in Nederland de vergrijzing kennen. Mensen worden ouder en krijgen vanaf hun 65e een uitkering van de staat AOW. Deze regeling wordt betaald doordat werkende mensen een gedeelte van hun salaris inleveren hiervoor. Aangezien de groep niet-werkende mensen straks kleiner is dan de groep werkende mensen ontstaat er een probleem.
Overige zaken, zoals oa het LGF komen ook uit dit potje die steeds leger raakt dus.
Ton Elias, lid vd Tweede Kamer voor de VVD vindt bovendien dat te snel het etiket sinds de LGF-regeling wordt opgeplakt en dat veel kinderen gewoon naar het normale onderwijs kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen is het afschaffen van speciaal onderwijs schandalig. Kinderen die extra zorg nodig hebben kunnen dat nooit voldoende krijgen op een reguliere (basis- of middelbare school). Zeker niet omdat ook daar op de zorg wordt bezuinigd. Docenten en ander personeel zijn nooit voldoende opgeleid om dergelijke kinderen voldoende begeleiding te geven. Zo komen de 'speciale' kinderen en de 'andere' kinderen tekort.

Het is hoe dan ook een bezuinigingsmaatregel. Voor het speciaal onderwijs heb je veel specialisten nodig en die zijn duur. Bovendien zijn het vaak kleine klassen met veel personeel en dat is ook weer duur. Het komt allemaal neer op geld. Men denkt door speciaal en regulier onderwijs samen te voegen geld te kunnen besparen. Mij zoals bij iedere besparing zal de kwaliteit verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het speciaal onderwijs wordt niet afgeschaft. Maar door de extreem grote instroom en de 'algemene' bezuinigingen wil de overheid het aantal leerlingen voor het speciaal onderwijs een beetje inperken.

Natuurlijk, bezuinigen op onderwijs en met name op een kwetsbare groep, is schandalig. Maar nu wordt misschien wel heel snel een kind afgeserveerd met diagnose HDetc en fungeert het speciaal onderwijs als afvoerputje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Alle kinderen worden geïndiceerd alvorens ze bij speciaal onderwijs terecht komen. Ook de kinderen die al speciaal onderwijs volgen, worden om de 2-4 jaar opnieuw geïndiceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en je moet als ouders in sommige gevallen tog ook zelf kiezen o je wil dat je kind daar heen gaat?