Hoe voorkom je dat je gepest wordt?

Er worden hier vaak vragen gesteld als 'Ik wordt gepest, wat kan ik hier aan doen?'. Persoonlijk denk ik dat je het beter kan voorkomen, dat je gepest wordt. Want zodra het gebeurt, is het moeilijk te laten stoppen. Voorkomen is beter dan genezen, zeggen ze wel eens.

Ik zelf ga ook na de zomervakantie naar het MBO. Nieuwe school, nieuwe klasgenoten. Ik werd vanaf groep 3 tot de 2e altijd gepest. De laatste 2 jaar had ik gelukkig een top klas. Maar ik weet niet zeker wat de oorzaak hiervan is.

Hoe krijg je het nou voor elkaar dat je niet het pispaaltje van de klas wordt?

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik stel deze vraag trouwens niet voor mezelf, maar ook voor kinderen die bijvoorbeeld naar de brugklas gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag +1

Antwoorden (11)

Als je onzeker en verlegen bent zou ik niet opvallende kleren aan doen. En gewoon lief behulpzaam en aardig zijn. Niet slijmen bij de docenten want de kans is groot dat je dan wordt gepest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees gewoon jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik al 8 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezelf zijn is bij veel mensen soms al een probleem ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en bovendien kan dit ook een keerzijde hebben.. als je jezelf bent, en je wordt gepest om wie je bent, kun je ook nog aan jezelf gaan twijfelen, het is een ingewikkeld web..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een heel goed antwoord. Als je bang bent gepest te worden als je jezelf bent en je dus maar anders gaat voordoen dan je bent dat is pas triest!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit geen goed antwoord. Natuurlijk is het belangrijk om jezelf te zijn maar ik denk niet dat je daarmee pesten zal voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rick2048, ook als je je anders gaat voordoen dan je bent merken ze dat snel genoeg en creeer je hiermee voor de pesters een reden om jou ff flink te treiteren.
Voorkomen kan je het nooit en zeker niet als je nog niet weet wat voor klasgenoten je binnenkort krijgt.

Probeer je niet te focussen op het gepest worden an sich! Ga gewoon met goede moed naar school en probeer wat contacten te zoeken. Probeer uit jezelf een praatje te maken met anderen en vooral interesse in de anderen tonen.

Buiten dit om: Je gaat naar het MBO...dat houdt in dat je met mensen te maken krijgt die de leeftijd van 15/16 al hebben bereikt. Ook deze jongens en meiden kunnen nog behoorlijk kinderachtig zijn maar probeer erboven te staan.

Mocht je toch te maken krijgen met pesterijen....vertel ze gerust dat je dat gedrag accepteert van een klasgenootje van de lagere school maar dat je van een klasgenoot die bijna voor de wet volwassen is toch wel meer verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfvertrouwen hebben en uitstralen, van je afbijten als je lastig gevallen wordt, zorgen dat je gelijk wat vrienden maakt die je kunnen helpen, niet teveel opvallen. als je één van deze dingen niet goed uitvoerd kun je het slachtoffer worden.. geloof me, ik heb het zelf meegemaakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De kenmerken van iemand die het ''ideale pestdoelwit'' is:

· Angstig
· Onzeker
· Laag zelfvertrouwen
· Negatief zelfbeeld
· Kwetsbare uitstraling

zorg ervoor dat je die kenmerken dus niet bezit, of doe het lijken alsof je ze niet bezit.. het is triest, maar als je het niet doet loop je de kans gepest te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rot voor je.
Bedankt voor de tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 een 'goede' uitstraling helpt absoluut
Wees allereerst een beetje gerust. Op het MBO (en ook in het hoger onderwijs) wordt, voornamelijk door de leeftijd, over het algemeen veel minder gepest dan op het voortgezet onderwijs.

Pesten is een ingewikkeld (groeps)proces. Maar er staat wel min of meer vast dat persters kiezen voor slachtoffers die kwetsbaar, angstig en geïsoleerd zijn.
Pesters voelen meestal feilloos aan welke kinderen er buiten de groep liggen: kinderen voor wie meestal niemand opkomt. Motorisch onhandige kinderen zijn ook vaak slachtoffer.

Wat je dus kunt doen om te voorkomen dat je gepest wordt is zelfvertrouwen uitstralen. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Je kunt het volgende proberen:
Probeer aansluiting te vinden bij anderen. Loop zelfverzekerd met je hoofd omhoog. (niet ineengedoken)
Worden er toch vervelende dingen naar je geroepen? Negeer dat dan, laat het van je afglijden.
Als er zich toch ernstige problemen voordoen overleg dan met een leraar over wat je kunt doen.

Succes met je opleiding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfvertrouwen en assertiviteit.... ik denk dat dit de sleutelwoorden zijn.
Maar achter die 2 simpele sleutelwoorden zitten heel veel niet zo simpele zaken, en dat is nou net vaak het probleem.
Er zijn wel "truukjes" voor. Je lichaamshouding/-taal is belangrijk:

- rechtop lopen, met de schouders omlaag en iets naar achteren, zeg maar alsof je een stok hebt lopen van kruin tot kruis: dat toont zelfverzekerdheid. Als je dat eens uitprobeert voelt dat misschien gek, maar als je goed voelt, dan word je waarschijnlijk vanbinnen krachtiger.
- hoofd omhoog, blik naar voren, niet steeds omlaag kijken. Effect: hier kom IK, en IK mag hier zijn!
- Kijk mensen recht aan en kijk niet weg. Da's vaak een moeilijke.... wegkijken is een teken van zwakte namelijk, ook in de dierenwereld!
Truukje om iemand recht aan te blijven kijken: focus je blik op de wenkbrouwen van de persoon tegenover je. Jij kijkt hem/haar niet in de ogen (dat is soms lastig), maar hij/zij heeft dat niet door, omdat dit niet is te zien.
- Haal geregeld diep adem en zeg tegen jezelf vanbinnen iets als: ik ben okee.

Als je lichaamshouding ongeveer is zoals hierboven, dan zal je je naar alle waarschijnlijkheid zekerder van jezelf gaan voelen.
Het is een hulpmiddel: je kunt het altijd proberen. Baat het niet, het schaadt ook niet. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt iets gaan doen waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt: een teamsport, een vechtsport, theatersport (toneel), assertiviteitstraining
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor! Ik ben ook veel gepest maar met humor ben ik populair geworden. Wel ervoor zorgen dat je humor niet te bizar is in het begin want dan gaan mensen raar naar je kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga niet de clown uithangen om vrienden te krijgen. Stel je voor dat het je ineens ontbreekt aan humor....dan ben je je vriendjes ook kwijt....geen echte vrienden dus. Blijf gewoon jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och ja ik heb humor dus waarom zou ik daar geen gebruik van maken... Is toch gewoon een karakter eigenschap van mij dus door humor blijf ik mezelf. Ik zou eerder mezelf niet zijn als ik geen humor zou gebruiken dus ik snap je redenatie ook niet zo. Jouw vrienden accepteren je toch ook om jouw positieve karakter eigenschappen? Dus ik begrijp goed dat als je humor hebt dan zou je daar geen gebruik van maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
humor is jouw karakter, maar niet van iedereen en misschien ook niet van de vraagstelster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klopt. Betekend toch niet dat als je het hebt dat je het dan beter niet kan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een flinke dosis humor hebt is het fijn als je het op het juiste moment gebruikt. Net wat je al zegt...niet te bizar of te vaak. Door humor te gebruiken om een andere kant van jezelf te verbergen gebruik je het net iets teveel, zo zullen mensen je op den duur niet meer serieus nemen en kan humor verkeerd overkomen omdat het verkeerd gebruikt. Jij hebt het toevallig, wees jezelf, je hebt meer goede eigenschappen en gebruik ze allemaal maar met mate...dat zal meer gewaardeerd worden.
Je kan het niet voorkomen. Het helpt wel als je wat zelfvertrouwen hebt. Ik ben vroeger ook gepest en toen was ik heel onzeker. Nu ik veel zelfverzekerder ben heb ik bijna nooit meer last van gepest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werd (nu nog een beetje) gepest. Maar je komt er vanaf en je verkomt het door te laten zien dat je jezelf durft te zijn en niet bang bent. durf te zeggen wat je vind en als ze iets doen wat jij niet leuk vindt zoals je duwen en dat soort pesterijtjes gewoon er op reageren of het een ongelukje was. hou ze te vriend. En ik denk dat ze je de laatste tijd het niet zo erg doen zoals ook bij mij (zit in het tweede) komt omdat je meer om jezelf gaat denken en jezelf echt word en daarom kunnen ze er niet meer zo veel aan veranderen en dus dan pakken ze iemand anders die ze nog wel kunnen veranderen. DUS ALTIJD JEZELF BLIJVEN, en aardig ;)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk dat je niet uitstraalt dat je bang bent voor anderen. Je hele houding kan bijdragen aan sterk overkomen. Sta stevig op de grond met je rug en schouders recht. Maak oogcontact met mensen die jou aardig lijken en vergaar de moed om een gesprekje te beginnen. Leg direct contact vanaf het begin en probeer je studiegenoten open en geinteresseerd tegemoet te treden. zelfvertrouwen is iets wat je moeilijk kunt afdwingen, maar je kunt wel doen alsof je het hebt door je houding en gedrag.