Waarom is het in onze maatschappij zo belangrijk om goeie cijfers te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo kun je later een goede opleiding volgen,en dan een goed verdiende baan :) kom maar op met de money !! :P

Het beste antwoord

Zoals in de meeste goed functionerende maatschappijen worden mensen [primair] aangenomen op basis van wat ze kunnen, en niet vanwege wie ze kennen.

Bij ons wordt aan het begin van je carriere 'wat je kan' vooral gemeten aan de hand van behaalde cijfers op school. Des te beter de cijfers, des te beter je in dat vak was. En dat is dan weer een indicatie hoe goed je het in je vervolgopleiding / baan kan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het gaat niet héél erg om de goede cijfers, maar eigenlijk dat je leert en je best doet. Je kan namelijk naar Havo gaan, en daar haal je, zonder te leren voldoendes. Dat is zonde, je kan namelijk met leren misschien VWO doen.

Met een VWO-diploma kan je meer doen in je toekomst. Ik bedoel er niet mee, dat HAVO niet goed is. Maar als je ook VWO kan doen is dat zonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het voor de maatschappij, op een directe manier niet zo veel uitmaakt, wat voor cijfers jij haalt.

Wel indirect natuurlijk, want als jij bijvoorbeeld alleen maar slechte cijfers haalt, je geen diploma kunt halen, en dáárdoor, dus niet volwaardig kunt deelnemen aan het arbeidsproces, omdat je nu eenmaal zonder diploma, heel moeilijk een baan kunt krijgen. Als je een diploma hebt gehaald, met allemaal zesjes, of een diploma met allemaal negens, hebben is hebben! Voor de maatschappij,maakt de hoogte van je cijfer niet uit, tenzij je wilt doorleren.

(Bijna) alles wat je op school leert, zal in je latere leven nog wel eens voorbij komen. Je kennis draagt ook bij, aan je algemene ontwikkeling, die ook weer heel belangrijk is, om mee te kunnen draaien in de maatschappij.

Het belang van goede cijfers, is dus in eerste instantie voor jezelf, zodat je wat kunt doen met je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goede cijfers haalt kun je een hogere opleiding volgen dan diegene die wat mindere cijfers heeft. Daarom is het in onze maatschappij zo dat betere cijfers belangrijk zijn. Maar als je je beter voelt in een wat mindere opleiding kun je daar voor kiezen. Alleen je verdiensten lopen dan ook terug. Dus als je goede cijfers haalt kun je een hogere opleiding volgen dan diegene die wat mindere cijfers heeft en verdien je wat meer. Maar als je je beter voelt in een wat mindere opleiding kun je daar voor kiezen. Enzovoort. Volg je hart....!!!! en doe wat je leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen willen erbij horen.
Van goeie cijfers hoor je erbij.
Leraren/werknemers vinden je aardig en geven complimenten. Daar houden wij Nederlanders nou eenmaal van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je na een opleiding wilt doorstromen kan het handig zijn om hoge cijfers te halen. Voor het overige is veel belangrijker wat je leert, zowel in kennis als in vaardigheden.

Mij is bij een sollicitatie nog nooit gevraagd welke cijfers ik op school haalde. Wel welke diploma's ik heb gehaald en welke opleiding ik heb gedaan.

Dus veel meer dan voldoendes halen heeft niet zo heel veel zin, behalve misschien om je van je peers te onderscheiden.
13 jaar geleden
Omdat in de huidige maatschappij werkgevers steeds meer verwachten van hun werknemers. Om dit waar te kunnen maken moet je opleidingen en cursussen achter de rug hebben. Dit bereik je met goeie cijfers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk maar zo hogere cijfers -> hogere opleidingen -> hoger salaris ( maar is niet zo ) en een voorbeeld :
'' 2 mensen solliciteren bij een bedrijf waar ze bij de administratie gaan werken de ene staat een 6 voor Nederlands en de andere 9 dan zou ik als baas voor degene gaan met de 9 ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar, maar even iets anders, wie is dat op jou afbeelding?:p