Wie weet een creatieve opdracht voor groep 7 ivm de 2e wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
capthavoc
12 jaar geleden
heb je nog een bepaalde onderwerp
bijv het gewone leven tijdens de bezetting ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee alle ideeën zijn welkom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verklaar je nader darts, begrijp je reactie niet...

Het beste antwoord

Ik ben een oorlogskind en weet nog heel goed hoe weinig we hadden. Laat de kinderen eens uitzoeken wat zij nu allemaal bezitten wat de kinderen in 1941 moesten ontberen. Ze zullen versteld staan.
Een eigen fiets, nieuwe kleding, centrale verwarming, iedere dag frisdrank, brood met tevredenheid (als er al brood was).....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel belangrijk kinderen te betrekken wat er toen in de oorlog is gebeurd en hoe erg het was. Dit mogen wij en ons nageslacht nooit vergeten. Met alle respect naar iedereen dit heeft meegemaakt en heeft doorstaan! Dank jullie allen voor de creatieve bijdrage!

Andere antwoorden (11)

Laat ze een oorlog schilderen/tekenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk vragen die waar ze antwoord op moeten zoeken via opa/oma of andere mensen die het meegemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorlogje
Spelen, stratego, bordspel maken. Het klinkt misschien als een grap, maar vaak als je dingen nabootst dan kan je meer inleven in het orginele verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ze overeenkomsten en verschillen zoeken tussen nu en de oorlog. Zo laat je ze zien wat een oorlog veroorzaakt.
12 jaar geleden
Ga even op onderzoek uit over de geschiednis van jou woonplaats ten tijde van de oorlog. Maak een speurtoch op basis van deze plekken en de informatie die z moeten zoeken. Misschien wat groots gedacht maar maakt wel indruk denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een toneelstuk maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tijdslijn maken op papier, langs een kant van de muur van de klas. Laat de leerlingen er de belangrijkste gebeurtenissen op schrijven en foto's en tekeningen erbij plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken op een groot karton de omtrekken van de 11 provincies die er in de oorlog waren.
Knutsel met de kinderen de helikopter-werking na van de esdoorn-zaad.
Laat ieder op zijn beurt dit voorwerp dat we als een bevrijdende paracuut beschouwen, dit in de lucht te gooien om te landen op een der provincies die daarmee als bevrijd wordt beschouwd.
Verdere uitleg duurt te lang en laat ik over aan de creativiteit van de leraar.
Probeer eerst door de kinderen de bestwerkende te laten maken door van de maten iets af te wijken.

Toegevoegd na 3 uur:
-Ik werd geroepen dat ik moest eten vandaar dat ik snel antwoord moest geven. PARACHUTE !!!
Het gaat om de fantasie voor de kinderen. Was het niet de 2e oorlog dan was het toch beter om over een helikopter te spreken.

-Gewoon met kopieerpapier, een vouwtje in maken, tot de vouw in-knippen en dan uitvouwen. Verzwaren met een paperclip en omhoog gooien maar.
-De tekening ligt op de grond, want anders zouden ze op een tafeltje moeten staan wat gevaarlijker is.

-Ook kunt u dit gegeven verder gebruiken aan een les over het parachute-principe waar de natuur veelvuldig gebruik van maakt.

-Het draaiende zaadje van de esdoorn is wellicht het eenvoudigste ontwerp voor een miniatuurhelikopter die met een micromotor wordt aangedreven.
-Bovenop de vallende endaardoor roterende esdoornzaden ontwikkelt zich een tornado-achtige wervel. Deze zogeheten vortex (draaikolk) verlaagt de luchtdruk boven het vleugeloppervlak, die daardoor extra draagkracht (lift) krijgt, zodat het zaad wordt opgetild en langer in de lucht blijft.
-De wervel verhoogt de vliegprestaties van roterende zaden die vergeleken met dwarrelend zaad tweemaal zo hoog is.
-Het mechanisme van de liggende wervelwind aan de bovenrand van de vleugel, lijkt opvallend genoeg sterk op de manier waarop insecten, vleermuizen en kolibries met hun vleugels veel lift genereren als ze in de lucht proberen stil te hangen.

-De tekening heb ik gemaakt in CorelDRAW naar aanleiding van een probeersel wat bij mij werkte.
Bij het omhooggooien de grip plaatsen als een dartpijl met duim en wijsvinger bij de paperclip.
-Bij deze wens ik u en de kinderen een paar mooie leermomenten toe.
Cf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er werk van gemaakt, dank je!
Bedenk samen met de groep vragen. (Hierboven staan al een aantal goede suggesties!) Neem contact op met een verzorgingstehuis met oudere mensen, benader opa's en oma's van de kinderen en/of zoek zelf in de buurt naar mensen die de oorlog nog meegemaakt hebben.
Stuur de kinderen met hun vragenlijstjes met tweetallen op pad, gewapend met pen en papier (of camera?) en laat ze deze mensen interviewen.
Over 5á 10 jaar is deze manier niet meer mogelijk. Als je dit aan de kinderen duidelijk kunt maken, gaan ze misschien ook nog beseffen dat zij de laatste generatie zijn die nog in gesprek kunnen gaan met 'ervaringsdeskundigen'.
Als je hiervoor kiest, denk er dan aan dat je de kinderen ook goed voorbereidt op de mogelijke emoties die ze kunnen tegenkomen. Dank zij de bekende computergames zien veel kinderen oorlog alleen maar als iets wat 'leuk' en spannend is. In een ontmoeting met nabestaanden zien ze ook de andere kant van de (oorlogs)medaille.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een idee om een museum te-benaderen en tevragen of ze materialen willen uitlenen in de vorm van een soort les box en aan de hand van deze materialen vragen testellen etc.

eventueel ben ik daar voor ook benaderbaar k heb nog wel het een en ander liggen met betrekking tot wo2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie, de kinderen moeten zelf iets creatiefs maken. Bedankt voor de aanbieding!
Allerlei gebieden en dingen bezoeken die met de oorlog te maken hebben ( en daar een vragenlijst over maken. )