Welke referenties kun je aan een school vragen?

Mijn zoon (3 jaar) gaat binnenkort naar een nieuwe school. Nou ben ik op zich niet wantrouwend, maar met de vele nare nieuwsberichten de laatste tijd wil ik wel graag weten wat voor een vlees ik in de kuip heb. Kan ik bijvoorbeeld vragen naar de VOG's (verklaring omtrent gedrag) van alle leraren of kan ik het inspectie rapport opvragen, etc ...

Extra: hoe zit dat met andere instanties waar je je kind achterlaat, zoals sport of wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het klinkt misschien raar, maar ik denk dat dat vanwege de privacy niet kan. Een VOG is iets tussen de werkgever en werknemer, en mag niet zomaar met klanten worden gedeeld.
Ook de inspectierapporten zijn volgens mij niet openbaar. Je kunt wel vragen naar het beleid, ook naar iets dat daarover zwart op wit staat. Maar dat zegt natuurlijk een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het zo geregeld dat alle personeelsleden en vaste vrijwilligers een VOG moeten hebben, deze wordt opgenomen in het personeelsdossier en de Inspectie van Onderwijs controleert dit ook.

Je hebt zelf, uit privacy-overwegingen, geen recht om dit in te zien maar je mag erop vertrouwen dat dit gebeurd.

Op de site van de onderwijsinspectie kun je online de toezichtbevindingen van scholen inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat goed dat je je vooraf zo oriënteert! Niet klakkeloos naar binnen wandelen om dat schooltje toevallig zo lekker dichtbij is...

Wat je kunt doen is: via google alle info zoeken die je kunt vinden.

Je vraag voorleggen aan http://www.lobo-50tien.nl/
Dat is DE vraagbak voor alle mogelijke onderwijsvormen. Binnen drie dagen altijd correct een persoonlijk antwoord!
Iedere ouder met een schoolgaand kind zou deze site bij zijn favorieten moeten zetten!

Ouders die hun kind daar al hebben zitten, vragen stellen. Als je nog niemand kent: loop er een paar keer langs tijdens breng- en ophaaltijden en spreek mensen aan. Dat je gewoon even iets wilt vragen.

En vraag er een gesprek aan. Leg je zorgen voor. Het is JOUW kind, dus geen vraag is te gek!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.b9.nl/basisscholen/algemeen.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.demarne.nl/websites/common/show.asp?frameid=2&Path=1210