Leren kinderen op school het verschil tussen me en mij?

Het valt me de laatste jaren steeds meer op dat kinderen me schrijven als ze mijn bedoelen. Is dat spreektaal, en wordt dat niet gecorrigeerd op school?

Voorbeeld: Me moeder is niet aardig, en moet ik dat aan me vriend vragen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, op mijn basisschool wordt ook dit behandeld bij Taal. Het is wel zo dat de taalkennis achteruit gaat. Kinderen zitten alleen nog maar achter de tv of de computer. Wat lezen betreft.. ho maar. Dat is zo belangrijk, ook voor het begrijpend lezen, maar het wordt nog zo weinig gedaan. Wel vind ik dat kinderen tegenwoordig beter mondeling communiceren dan vroeger. Ook is belangrijk, wat krijgen de kinderen van de ouders thuis mee. Besteden ouders genoeg tijd met hun kinderen? (Als we het dan over taal hebben: het voorlezen van boeken, 'meespelen'.. als je deze dingen doet kun je kinderen ook verbeter in hun taal.) Als de kinderen om hun heen ook telkens die zelfde fouten maken, wordt het op een gegeven moment 'normaal'. Ik zou het voorbeeld van jou overigens niet als spreektaal noemen. Het is gewoon slechte taalspraak en als wij dit op school horen, wordt dit zeker verbeterd, net als met vele andere verkeerde woordspraken. Maargoed, antwoord op jouw vraag is: ja, de kinderen worden wel het verschil geleerd. :)

Grappig dat je deze vraag stelt en zelf begint met: het valt ME de laatste tijd erg op =p. Volgens mij is me gewoon spreektaal waardoor veel mensen het ook zo schrijven zonder er eigenlijk over na te denken. Dan kan je het wel goed leren op school, het blijft denk ik gewoonte het zo te doen.

Bezittelijk voornaamwoord: mijn, jouw, zijn etc. Persoonlijk voornaamwoord: me, mij, ik, jij etc. Waardeloze basisschool als dit niet onderwezen wordt.

Jaa, klopt ik zeg het ook wel is. Maar bij mij floept het er dan uit. Als ik iets zeg dan denk ik niet eens over na dat ik 'me' zeg. Nadat ik dat heb gezegd denk ik: huhh? dit is zo slecht nederlands! Maar mensen zeggen het vaak om een zin sneller te zeggen. Ik vind het zelf ook héééél erg irritant. En ik denk als ik een zin met me en het moet mijn zal zeggen tegen mijn leraar dat hij me heus wel zal verbeteren. Er wordt niet echt uitgebreidt over geleerd. En dat zou ik wel willen..

Het is meer spreektaal. Kinderen leren dat ze op school 'mij' moeten zeggen/schrijven maar doen dat meestal niet. Me is ook makkelijker uit te spreken

Het is net zoiets als rode. Je schrijft rode, maar zegt het meestal als rooie. 'Me' zeg je makkelijker dan mij, en is daarom ook spreektaal geworden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100