Leren kinderen op school het verschil tussen me en mij?

Het valt me de laatste jaren steeds meer op dat kinderen me schrijven als ze mijn bedoelen. Is dat spreektaal, en wordt dat niet gecorrigeerd op school?

Voorbeeld: Me moeder is niet aardig, en moet ik dat aan me vriend vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, op mijn basisschool wordt ook dit behandeld bij Taal.
Het is wel zo dat de taalkennis achteruit gaat. Kinderen zitten alleen nog maar achter de tv of de computer. Wat lezen betreft.. ho maar.
Dat is zo belangrijk, ook voor het begrijpend lezen, maar het wordt nog zo weinig gedaan.
Wel vind ik dat kinderen tegenwoordig beter mondeling communiceren dan vroeger.
Ook is belangrijk, wat krijgen de kinderen van de ouders thuis mee. Besteden ouders genoeg tijd met hun kinderen? (Als we het dan over taal hebben: het voorlezen van boeken, 'meespelen'.. als je deze dingen doet kun je kinderen ook verbeter in hun taal.)
Als de kinderen om hun heen ook telkens die zelfde fouten maken, wordt het op een gegeven moment 'normaal'.
Ik zou het voorbeeld van jou overigens niet als spreektaal noemen. Het is gewoon slechte taalspraak en als wij dit op school horen, wordt dit zeker verbeterd, net als met vele andere verkeerde woordspraken.
Maargoed, antwoord op jouw vraag is: ja, de kinderen worden wel het verschil geleerd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ben 13 jaar en nu uw het zegt valt het mij ook wel op. vaak als ik krabbels op hyves krijg ofzo dan komt die fout vaak voor.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit het verschil heb geleerd.
Maar ik probeer er op te letten en het goed te schrijven vooral op repetities enzo want ik doe vwo en anders gaat het ten koste van mijn punten.

Als ik met andere leeftijdsgenoten praat dan zeggen ze vaak me als ze mijn bedoelen, misschien vinden ze het makkelijker praten?
Want het rolt dan wel wat makkelijker uit je mond.
Als je bijvoorbeeld zegt; Me zusje slaapt. dan is het wel wat makkelijker en sneller te zeggen dan; Mijn zusje slaapt. Misschien komt het hier door?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dan ook schrijven: m'n zusje slaapt. De meeste telefoons kennen zetten volgens mij vanzelf die komma (apostrof) ertussen als het om een smsje gaat. En je schrijft dan wel correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar in spreektaal zeg je dat natuurlijk niet (m'n) ik ben het helemaal met Lizaaxd eens +
( in de eerste zin zeg je 'uw' maar in deze zin hoort het 'u' te zijn ;) ) ((niet dat ik nooit iets verkeerd schrijf hoor!))
Grappig dat je deze vraag stelt en zelf begint met: het valt ME de laatste tijd erg op =p. Volgens mij is me gewoon spreektaal waardoor veel mensen het ook zo schrijven zonder er eigenlijk over na te denken. Dan kan je het wel goed leren op school, het blijft denk ik gewoonte het zo te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het hier over spreektaal --> schrijftaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezittelijk voornaamwoord: mijn, jouw, zijn etc. Persoonlijk voornaamwoord: me, mij, ik, jij etc.
Waardeloze basisschool als dit niet onderwezen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen leren niks meer tegenwoordig. Havo/vwo bovenbouw studenten kennen de hoofdsteden van europa niet, en het verschil tussen als en dan is al helemaal niet te herkennen in het vocabulaire van de gemiddelde tiener. Maar je weet zelf...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
[tiener msn mode]
Je weet tog, het is "je weet tog" ... xD lulz FTW
[/tiener msn mode]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat slaat echt helemaal nergens op. Ik leer met Nederlands een heleboel (nou ja eigenlijk leer ik het niet want ik weet het bijna allemaal al, maar het wordt heel uitgebreid uitgelegd).
Dat kinderen minder leren vind ik een domme opmerking. Ik leer wel weinig op school maar dat is omdat ik het meeste al weet. De meeste mensen die ik ken die zij en hun en me mij verwisselen zijn volwassenen, namelijk mijn leraren zelf. Als mijn leraren een mail sturen is de helft van de werkwoorden meestal fout gespeld!
Het ligt vind ik dus ook vooral aan de leraren en niet alleen "de jeugd van tegenwoordig"
Jaa, klopt ik zeg het ook wel is. Maar bij mij floept het er dan uit. Als ik iets zeg dan denk ik niet eens over na dat ik 'me' zeg. Nadat ik dat heb gezegd denk ik: huhh? dit is zo slecht nederlands! Maar mensen zeggen het vaak om een zin sneller te zeggen. Ik vind het zelf ook héééél erg irritant. En ik denk als ik een zin met me en het moet mijn zal zeggen tegen mijn leraar dat hij me heus wel zal verbeteren. Er wordt niet echt uitgebreidt over geleerd. En dat zou ik wel willen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meer spreektaal. Kinderen leren dat ze op school 'mij' moeten zeggen/schrijven maar doen dat meestal niet. Me is ook makkelijker uit te spreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net zoiets als rode.
Je schrijft rode, maar zegt het meestal als rooie.

'Me' zeg je makkelijker dan mij, en is daarom ook spreektaal geworden.