Ik heb een Chinese jongen beloofd hem te helpen zijn Nederlands te verbeteren. Wie heeft suggesties hoe ik hem daarmee kan helpen?

Hij spreekt nog maar heel weinig Nederlands. Hij spreekt wel tamelijk goed Engels.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft u of die Chinese jongen misschien een iPhone ?zo ja er zijn veel leuke vertaal progamma 's met pictogrammen heel handig en gratis :)succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik eigenlijk niet. Zal het eens vragen.

Het beste antwoord

Begin spelenderwijs en probeer een vertrouwensband op te bouwen. Chinezen worden vaak uitgelachen om de uitspraak van de r en de l. De harde g is ook niet makkelijk.
In eerste instantie kun je door je huis lopen en alles benoemen. In een volgende afspraak kun je vragen of hij blijft eten (mes, vork, lepel, bord enz.). Dan kun je samen boodschappen gaan doen in een supermarkt of over de markt lopen.... Zoek naar gezamenlijke interesses (museum, concert). Laat hem zichzelf ook aanmelden voor een inburgeringscursus via de gemeente. Je kunt met hem de stof doornemen en oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van Chinees naar Nederlands is niet te doen. Maak gebruik van zijn Engelse taalvaardigheden en zorg dat je daarmee gaat vertalen naar het Nederlands. Andersom werkt het net zo. Voor jezelf is het van engels naar Nederlands stukken eenvoudiger, dus dat moet wel te doen zijn.

Ervan uitgaand dat hij kantonees spreekt kan ik uit ervaring zeggen dat dit op de opleiding voor Chinese taal in Maastricht ook op deze manier gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk initiatief.
Praat sowieso Nederlands met hem.
Een kennis van mij uit Nepal keek, toen hij de taal wilde leren, veel kinder televisie, tekenfilms en Sesamstraat, dat hielp echt.

Begin gewoon met samen een kop koffie en dan alles benoemen wat je ziet, de dagelijkse dingen, de tafel, stoel, kast enz en veel praten en hem ook laten praten, laat het hem maar proberen in het Nederlands.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring met andere talen: natuurfilms kijken, want dat gaat langzaam genoeg zodat wat je hoort overeenkomt met wat je ziet. Vertellen dat mensen het fantastisch vinden als hij het probeert (veel fantastischer dan wat hij denkt over zijn fouten). Beginnen met kinderboeken. Vooral niet moeilijk doen over grammatica, communiceren met woorden handen en voeten is het doel. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel lezen, leen hem je stripboeken;) lekker kort en overzichtelijk.
en zoveel mogelijk nederlands praten, met gebaren eventueel. en als hij het op de ene manier niet snapt, probeer te omschrijven.
Maak je nog niet te druk over grammatica, en houd er rekening mee dat ze echt moeite hebben om verschillende klanken te herkennen. Ik had een chinees meisje op les, die bij een dictee het woord lepel echt opschreef als leper.

Verder maak veel plezier samen, dat werkt ook goed
13 jaar geleden
Samen kinderboeken lezen! Als zijn Nederlands echt nog heel minimaal is, kun je beginnen met iets simpels als Jip en Janneke. Verder zijn er in de bibliotheek heel veel leuke kinderboeken en leerboeken te vinden.

Op internet kun je allerlei cursussen en leerboeken Nederlands voor buitenlanders vinden:

http://www.learndutch.org/

http://www.pcmedia.nl/zoek/zoek.php?zoek=nederlands-voor-buitenlanders

http://www.nha.nl/cursus/Taal-cursussen/nederlands/taalcursussen_nederlands/nederlands-voor-buitenlanders.aspx = een thuiscursus waarbij je begeleiding krijgt van een docent. Inclusief woordenlijsten in het Chinees.

http://www.talendomein.nl/taal-cursus/13796-nederlands-voor-buitenlanders.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk voor het boek Taal Vitaal. De docentenhandleiding heb je niet nodig. Daar staat niet veel extra's in. Probeer simpele zinnen te maken, geen verleden tijd gebruiken in het begin.

Als naslagwerk voor jezelf als je dingen wil uitleggen en waarom dingen zo zijn kan je het boek 'Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen' van A.M. Fontein gebruiken.

Praat geen Engels, want anders krijg je dat hij dat als 'tussentaal' gaat gebruiken, maar een enkel woord voor de verduidelijking kan wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, als hij wat ouder is, zijn Sesamstraat en andere kinderprogramma's een beetje te kinderachtig. Hij zit dan echt op het Nederlandse woord voor kabouter, heks en verstoppertje te wachten.