ik doe wiskunde heel erg graag en begrijp ook alles maar als ik mijn examen invul ,maak ik heel veel fouten. Hoe komt dat? Iemand tips?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben wel een sloddervosje,maar schrijf alles op.
Maar dat slordig zijn is dan wel in mijn boekentas,locker…
Ik ben 13,en ik studeer helemaal NIET graag ! Ik ben vooral verslaafd aan mijn laptop. Misschien studeer ik daarom niet zo goed? Om dat te vermijden doe ik elke dag lange studie. Maar het probleem ligt dan thuis.Mijn mama zal kijken voor bijles ofzo…

Als er nog iemand tips heeft voor vakken dat je NIET graag doet ...studeren?
+ ik had niet gedacht dat dit zo snel ging gaan… DANK U voor de voorlopige antwoorden :D !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel een sloddervosje,maar schrijf alles op.
Maar dat slordig zijn is dan wel in mijn boekentas,locker...
Ik ben 13,en ik studeer helemaal NIET graag ! Ik ben vooral verslaafd aan mijn laptop. Misschien studeer ik daarom niet zo goed? Om dat te vermijden doe ik elke dag lange studie. Maar het probleem ligt dan thuis.Mijn mama zal kijken voor bijles ofzo... Als er nog iemand tips heeft voor vakken dat je NIET graag doet ...studeren?
+ ik had niet gedacht dat dit zo snel ging gaan... DANK U voor de voorlopige antwoorden :D !

Antwoorden (3)

Had ik vroeger ook last van, een aantal opties:
- je schrijft de berekening niet (volledig) op
- je werkt te slordig waardoor het niet goed leesbaar is
- je werkt te slordig waardoor je stomme fouten maakt
- je schrijft geen conclusie onderaan

Succes ;)

Toegevoegd na 7 uur:
Als je iets moet leren wat je niet graag doen kan je goed bijles krijgen van een hogerejaars. Jij zit bijvoorbeeld in 2 Havo gok ik zo, in 4 Havo zitten vele wiskundeknobbels die je wel kunnen helpen! Deze persoon heeft zelf ook de toets gehad en weet wat er een beetje te verwachten is dus waar hij je mee moet helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe wiskunde ook graag en begrijp alles ook, ik denk echter dat jij wat ouder bent dan ik, ik ben 14. Ik denk uit ervaring dat het ligt aan concentratie. Dus goed slapen e.d. helpen, bij mij tenminste wel. Hopelijk heb je hier wat aan, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De soort vragen van een examen zijn vaak een beetje (of veel) anders dan die van het boek dat je gebruikt in de lessen. Alle wiskunde boeken in het eindexamenjaar zouden eigenlijk goed moeten aansluiten op de vragen van het examen. Examens oefenen is daarom heel verstandig.

Examenvragen gaan vaak uit van een voorbeeld uit de praktijk. Ze vraag wordt ingeleid door een verhaaltje met vaak veel (verborgen) informatie die je nodig hebt voor een vraag. Als je moeite hebt met lezen, bijvoorbeeld dyslectisch bent, zijn de vragen extra moeilijk.

Klinkt cliché, maar mijn tip: goed lezen. Dat doe je bijv. zo:
Eerst de inleidende tekst lezen. Schrijf alle informatie (met name getallen en formules) die belangrijk kan zijn over. Als je ze een keer hebt overgeschreven, onthoud je het vaak beter en heb je de info paraat op het moment dat je die nodig hebt voor een vraag. Nadat je de vraag hebt gelezen en aan het oplossen bent, moet je tot je antwoord komen. Lees na het noteren van je antwoord de vraag nòg eens. Dan kom je tot de ontdekking dat je bijvoorbeeld te ver, of niet ver genoeg hebt doorgerekend. Dat je nog een laatste bewerking moet doen o.i.d.

Succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog een tip: Kijk je gemaakt examen niet alleen na, maar bekijk de vraag die je fout had opnieuw. Noteer daarna in algemene termen wat er mis ging. In algemene termen is bijvoorbeeld: overschrijffout, onvolledig antwoord, rekenfout, vraag verkeerd gelezen, vraag verkeerd opgevat etc.
Daardoor krijg je inzicht in de soort fouten die je maakt. Als je vaak eenzelfde soort fout maakt, kun je hier op GV vragen wat je eraan kunt doen.