Wat als je nog geen idee hebt welke richting je op wilt na havo/vwo?

Ik vind alles leuk, van sporten tot natuurkunde tot muziek. Ik weet alleen dat ik absoluut niks met kinderen wil, en dat ik wel naar hbo wil en niet wo. Alle mogelijke testen die er zijn heb ik al gemaakt, weet iemand anders iets wat ik kan doen om enig idee te krijgen wat ik kan gaan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (9)

meelopmidagen geven je een goede indruk van de opleiding, meld je dus aan voor een meeloopmiddag van je top 3.
de enige test die bij mij hielp is fontys fit test, miss heb je daar ook nog wat aan.
super veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je weleens naar een studie-informatiedag geweest? Ik weet niet hoe je zo'n dag precies noemt. Er zijn scholen die zo'n dag organiseren, zodat je te weten komt wat zo'n studie inhoudt. Misschien doe je hier ideeën op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waarschijnlijk nog te vroeg voor je om te bepalen welke opleiding je wilt gaan doen. Je zegt dat je nog een jaar te gaan hebt. In een jaar kun je al hele andere inzichten krijgen. Wacht nog rustig af.

Als je na je examen nog niet weet wat je wilt, ga dan een jaar werken of reizen o.i.d. Dat verschaft zoveel inzicht in jezelf, wat weer kan helpen om te bepalen hoe je verder wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het gevoel. Je bent nog super jong en sommige mensen weten al precies was ze willen en er zijn mensen die het totaal niet weten en soms ook hun hele leven zoekende kunnen blijven. Ik heb vanaf mijn 16e van alles en nog wat gedaan. Juist door van alles en nog wat te doen(genoeg verkeerde keuzes) kom je erachter waar je talenten liggen en waar niet en waar jij blij van wordt en waarvan niet. Mensen zeggen vaak oh dom dat je dit of dat hebt gedaan, maar zo moet je niet bekijken. Kies iets waarvan je denkt dat bij jou past en waar je het hele iets mee kan. Ga na wat je jezelf in de toekomst ziet doen.

Je zou eventueel een hele brede HBO opleiding kunnen gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan Media, informatie en communicatie - Economie, Management en Recht. Dat zijn hele brede opleidingen. Zo zou je er eventueel achter kunnen komen wat je wel en niet leuk vind. Foute keuzes zijn er dus niet. Je kunt er alleen maar van leren. Wel is het verstandig de open dagen te bezoeken zodat je wel een goed beeld hebt van een opleiding.

Verder kan ik je de website tkmst.nl aanraden. Daar staan alle opleidingen op die in Nederland worden gegeven.

En een jaartje werken of reizen kan ook geen kwaad. Zo kreeg ik door een jaartje te gaan werken echt zin om weer naar school te gaan.

Blijf open-minded.. Het kan even duren. maar uiteindelijk kom je wel ergens waar jij van denkt dat het echt jou ding is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch oppassen met zomaar een studie kiezen, vanwege het huidige studiefinancieringsbeleid... ik heb zelf ook van alles gedaan na de havo, maar dat is al 15 jaar geleden en voor mij maakte het financieel dus niet uit. Nu moet je echter al een stuk zekerder zijn van wat je wilt, als je tenminste geen onbeperkte financiële middelen hebt. Een jaar pauze lijkt een betere optie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt deels gelijk vind ik. Je moet wel een weloverwogen besluit nemen ja. Je kunt nooit 100% zeker van je zaak zijn. Je weet pas of je goed zit als je eenmaal de opleiding volgt. Dus altijd even de open dagen bezoeken en eventueel meedoen met een meeloop dag en voelt het goed, probeer het dan. Twijfel je heel erg ga dan inderdaad een jaar pauze nemen... Volgens mij is het zo dat je na het 5e jaar heel veel collegegeld moet gaan betalen. Dus 1 jaar vertraging kan, maar ja het is beter natuurlijk als je meteen goed kiest. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je vaak mee moet maken en er dan ook pas een beeld van krijgt. EN ja al je het niet super leuk vind probeer het dan altijd af te maken. Dan heb je altijd wat en een HBO diploma. Datt is duper belangrijk.
elke school heeft wel een eigen decaan, probeer eens een gesprek aan te vragen via je tutor of mentor. hij of zij heeft tests die je kan maken en dergelijke, dat is zijn vak;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe hetzelfde als ik! Ga na je examens niet meer naar school maar gewoon lekker veel werken doordeweeks, en probeer via info avonden/internet te oriënteren op elk gebied! Je komt zo vanzelf op iets wat je wellicht leuk vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fysiotherapie daar komt het sporten en de natuurkunde in terug. Je moet dan wel vor 15 mei inschrijven. Op hoge school Rotterdam zijn er een soort van studiekeuze dagen moet je maar even kijken op www.hro.nl
Maar het beste is natuurlijk je eigen gevoel volgen :)
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zou je ik je adviseren om uit de onderwerpen die je leuk vindt beroepen af te leiden. Je zegt dat je muziek leuk vindt, lijkt het je ook leuk om muziekdocent te zijn op een middelbare school? Of lijkt het je leuk mensen op psychisch vlak te helpen d.m.v. muziek? Of lijkt het je leuk om in een bandje te spelen?

Vervolgens kan ik je aanraden om met mensen te praten die dat beroep uitoefenen. Elk beroep heeft zijn voor- en nadelen en zo kom je erachter of die voor- en nadelen voor jou tegen elkaar opwegen.
a. Informeer op internetfora waar professionals te vinden zijn.
b. Misschien ken je mensen in je directe omgeving die dat beroep hebben of via je hobby of sportclub?
c. Stel je vraag met de hashtag #durftevragen op Twitter.
d. Je kunt ook hier op Goeievraag.nl een meer specifiekere vraag naar een bepaald beroep doen.

Verschillende mensen hebben aangegeven dat je naar open dagen of meeloopdagen van hogescholen kunt gaan. Bepaalde hogescholen (zoals kunstacademies) hebben vaak ook een vooropleiding waar je op zaterdag naartoe kunt gaan. Je kunt natuurlijk ook een cursus volgen die te maken heeft met je interesse.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een beeld te krijgen/maken van iets wat iemand kan gaan doen zou je, in mijn optiek, toch zelf die persoon moeten zijn.
Nu heb ik mijzelf ook afgevraagd wat jij je nu afvraagt.
Wat ik deed was;

- Kijken wat ik echt helemaal niets vond, dat kun je dan alvast uitsluiten en verkleind het oriëntatie-gebied.
- Kijken waarvan je opgewekt/blij wordt.
- Kijken of je jezelf een bepaald beroep/bepaalde werkzaamheden over 15 jaar nog (met plezier!) ziet doen.
- Jezelf de vraagstelling voorleggen; wat verwacht ik, hoe wil ik geprikkeld worden;
wil ik direct contact met mensen en op sociaal gebied worden geprikkeld, of toch liever een intellectuele uitdaging??
(Een baan met beide laatstgenoemde aspecten gecombineerd zou kunnen zijn "JMB" juridisch medewerker bedrijfsrecht.)

** Het zou kunnen helpen (en verduidelijken) om bijvoorbeeld meerdere parttime banen uit te oefenen, indien je structuur dat toe laat.
En dan het liefst zo uiteenlopend mogelijk, zodat een bredere kennis op betreffend vakgebied ontstaat.
Dan zie je de voordelen en ook de nadelen, de leuke en minder leuke dingen van verschillende beroepen en beroepscategorieën en kun je je mogelijk beter oriënteren op wat je wel, niet en minder leuk vind op korte termijn én op lange termijn. **

Maar het belangrijkste lijkt me toch dat je je er goed bij voelt, een klik mee hebt (met werk én collega's) en het duurzaam kunt (blijven) doen.
Ook is het dan misschien van belang om de inhoud van desbetreffende studie('s) te beoordelen en bekijken of je dat/die (duurzaam) kunt blijven volhouden en - nog belangrijker - gaat afmaken en niet halverwege omvalt van saaiheid of desinteresse.