Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Brugklas inloting is het wel eerlijk en hoe gaat het eigenlijk in zijn werk

Ik heb net te horen gekregen dat mijn zoon is uitgeloot. Hij had zich voor het sportplusklas ingeschreven maar helaas is hij daar voor niet geselecteerd maar hij maakte kans op een voorang voor het normale havo vwo klas. Maar helaas hij is uitgeloot. Kreeg wel te horen dat hij de eerste was die aan de beurt was als eentje niet meer doorging. Vinden jullie het nou ook zo oneerlijk hoe de loting plaatsvind iemand met een lager Cito score is wel ingeloot en mijn zoon niet, ik ben heel erg teleurgesteld en verdrietig en vooral boos omdat ik voor de tweede keer deze week een slecht nieuws moet vertellen. En maakt hij nog kans op een andere school om nog ingeloot te worden. Ik weet niet meer wat ik moet doen help nuttige advies à u b

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt aan de school. Maar zeg eens, als er op een school blijkbaar meer aanmeldingen dan plaatsen zijn. Vind je het dan écht eerlijker als een kind met een iets minder hoge (maar nog steeds gewoon goede!) Citoscore automatisch niet naar de school van zijn keuze mag? Misschien staat op die wachtlijst ook wel een kind met een net hogere Citoscore dan jouw zoon. Mocht er toch nog een plaats vrijkomen, zeg jij dan 'nee, geef maar aan dat andere kind'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heeft gewoon een goede score iemand die hoger dan hem heeft gaat automatisch door naar het gymnasium. Hij heeft atheneum, maar stel je voor dat ik mijn kind ergens anders had ingeschreven en hij werd uitgeloot en ik schrijf hem in op een school waar andere kinderen zijn uitgeloot dan vind ik het ook niet eerlijk tegen over de andere kinderen als hun wel worden ingeloot en de kinderen die graag naar die school willen uitgeloot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind als er een tweede ronde komt dat ze dan gewoon eerst kijken naar de kinderen die ze hadden uitgeloot en daarna pas voor andere inschrijvingen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ontwijkt mijn vraag. I suggereer niet dat jouw zoon geen goede score heeft. Maar is hij dan exact één punt verwijderd van een hoger niveau? Zo niet, dan kan er een kind zijn met een hogere score (al is het maar één punt) die op de wachtlijst voor hetzelfde niveau staat. Zeg jij dan 'laat die plek voor mijn kind maar zitten ten gunste van het kind met de hogere score'? Of vind je het vooral oneerlijk dat *jouw* kind niet is ingeloot terwijl kinderen met een lagere score wel zijn ingeloot? Het punt is natuurlijk dat dit nooit op zo'n manier geregeld kan worden dat iedereen het eerlijk vindt. Krijgen de kinderen met een hogere score voorrang, dan wordt er gemekkerd over hoe de Citotoets een momentopname is en hoe schadelijk prestatiecultuur voor kinderen is. Wordt er geloot, dan zijn er ouders die klagen dat hun kind plaats moet maken voor een kind met een lagere score. Krijgen de al eerder ingeschreven kinderen voorrang als er een tweede ronde komt, dan kunnen kinderen die niet op de school van hun eerste keuze zijn aangenomen buiten de boot vallen. Krijgen de kinderen die eerder zijn uitgeloot geen voorrang, dan hebben ze ineens 'oudste rechten'. Bij zoiets kun je niet iedereen tevreden houden. Al was het maar omdat op mysterieuze wijze de meeste ouders precies dát systeem dat in het voordeel van hun eigen kind is ineens 'het eerlijkst' vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ontwijk je vraag niet ik zal heel eerlijk zijn. Ja ik gun een ander kind wel een plek als hij/zij hoger heeft gescoord. En het is inderdaad dat de Cito bestaat, de kinderen kunnen liever een paar keer in het jaar getest worden dan een keer een Cito. Als ze alvast beginnen in groep 7 met de kinderen te testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Cito test is een eind toets. Al vanaf groep 1 worden er toetsen gegeven, dit gaat de hele basisschool periode door. Dus de uitslag van de eindtoets is een moment opname, het advies voor de schoolkeuze niet, die is gebaseerd op 8 jaar toetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar Arzukoza heeft het niet over het schooladvies, maar werkelijk de score van de eindtoets die zou moeten bepalen welk kind voorrang krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loting is het slechtste systeem dat er is. Het kweekt de zesles cultuur....
Nou weet ik wel dat de cito ook weinig zeggend is, maar het alternatief zou dan eerder een "toelatings examen" zijn.
Dat er dan hoog intelligente onderpresteerders gaan uitvallen mag dan de lagere school zich aanrekenen...hoewel een iq test dan altijd nog toegang tot Leonardo zou kunnen verschaffen (130+) Dit is mijn mening, geen antwoord, over dit lotings principe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik vind loting oneerlijk. Want prestaties dienen beloond te worden. Alleen al vanwege het principe van loting gebruikt door die school zou bij mij al mijn haren overeind doen staan en een andere school doen kiezen waar WEL prestaties worden beloond. De zesjes cultuur is niet datgene waar onze toekomst beter van wordt.

Uiteraard dient er wel voor ieder kind een school te zijn met geschikt niveau van onderwijs en een veilige omgeving biedend aan het kind.

Retorische vraag voor de voorstanders van loting....
Hoe kan je nou verwachten gouden medailles te winnen op olympische spelen als je gaat loten welke atleet er mee mag doen....per slot maak je alleen bij selectie van de besten kans.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens als het gaat om toelating op de universiteit, maar de brugklas? Is het niet wat vroeg om te spreken van een zesjescultuur bij een kind dat net van de basisschool komt en de score van één (1!) test in zijn zak heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuziQ Nee, ik vind het niet vroeg. Want nu heeft een jong kind al geleerd dat goed scoren je niet verder helpt. Niet voor niets luidt een spreekwoord: Jong geleerd oud gedaan...werkt dus ook negatief...jong leren dat inspanning je niet helpt vanwege die loting. Let er daarbij op dat ik WEL schreef dat er voor ieder kind een passende school moet zijn. En hier gaat het ook nog eens om een sport klas...zou dus hier verwachten dat , aangenomen dat je ook in de toekomst goede sporters wilt, er via een "sportdag" geselecteerd zou gaan worden ipv via loting. (zie daarvoor ook mijn reactie bij vraagsteller waar ik wijs naar de optie van toelatings examens als de cito eigenlijk nietszeggend is over de gevraagde capaciteiten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet alleen over te vroeg omdat het kind te jong is, maar te vroeg omdat je op basis van één test (dat is namelijk die ene test waar de score van wordt vergeleken) roept dat een kind wel of niet goed presteert. Ik ben er helemaal voor dat kinderen leren dat je moet presteren om bepaalde dingen te bereiken, ik heb ook een enorme hekel aan de nivellering in het Nederlandse onderwijs. Maar dan is er wel meer nodig dan die éne Citotoets in de eindklas van de basisschool. Wat is dan trouwens een 'passende school' voor het kind dat net zijn dag niet had? Dat kind met een vwo-advies dat net een beetje laag scoorde tussen de grote hoop vwo-advieskindjes? Moet dat kind naar de slechtste vwo-school in de omgeving omdat de beste scholen de krenten uit de pap pikken? Of moet dat kind noodgedwongen havo gaan doen, onder zijn capaciteiten, omdat dat de enige manier is om een goede school binnen te komen? Je kunt het namelijk niet allebei hebben. Selectie op prestaties gaat niet samen met gelijke kansen voor ieder kind met bijvoorbeeld vwo-niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat een cito test niet voldoet. En al helemaal niet voor toelating tot een sportklas, een muziekklas.
Ook voor toelating tot masterclasses , wel dus gebaseerd op intelligentie, leervermogen ed zou ik de cito ook niet als bepalend willen zien. Dan gaat nl. ook motivatie een rol spelen. Afgezien van het feit dat de cito gewoon de 10% slimsten niet behoorlijk test. Die cito is nou eenmaal bedoeld voor het gemiddelde. Wat voor bv een masterclass wel weer zou werken is een goede score halen op de toptoets, een onderling vergelijkende wedstrijd elk jaar (op vrijwillige basis) voor achtste groepers. En die begint in moeilijkheidsgraad waar de cito ophoudt. Maar altijd nog liever selectie op basis van een (of meer) test(en) , motivatie gesprekken ed. dan op basis van loting. Wat betreft het kind dat zijn dag niet heeft....morgen weer een dag voor een nieuwe "selectie" wedstrijd, net als de vele selectie mogelijkheden om toegelaten te worden tot de olympische spelen. Maar het "je dag niet hebben" is zeker geen reden om dan maar te gaan loten.
Het "zielige" voorbeeld kan nou eenmaal geen reden zijn om dan nu maar mogelijkerwijs de beste door loting te laten uitvallen. En een sporter die zijn dag niet heeft tijdens een wedstrijd krijgt al helemaal geen herkansing.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing