Kan ik van mavo naar het HBO, Ik ben 18 Jaar

Ik weet dat het mbo niks voor mij is omdat mijn niveau veel hoger ligt maar door persoonlijke omstandigheden heb ik mijn havo niet kunnen halen. mbo vind ik echt niks om te doen dus wil het liefst meteen naar het hbo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Nee!

Of je moet 4 jaar een MBO opleiding doen.

Of je wacht tot je 21bent en doet vervolgens een toelatingstest op het HBO.. Als je dat haalt kan je zonder enige voor opleiding HBO gaan doen. (Die test hebben niet voor alle HBO opleidingen)

OF je gaat gewoon 1 jaar havo doen...
Dat kan je namelijk op bijna alle mbo scholen doen...
Maar dan krijg je wel geen ov en geen studiefinanciering...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat de enige weg is havo te halen door bijvoorbeeld sprint havo te doen. Dat is een 1 of 2 jarige opleiding die je van middelbaar naar hoger beroeps onderwijs brengt.

Als je 21 bent kan je proberen een colloquium doctum te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je moet minimaal HAVO hebben en anders als je 21 bent kun je een toelatingsexamen doen aan het HBO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk. Wel kun je (verkort) Havo doen en dan naar het HBO. Een andere mogelijkheid is dat je drie jaar gaat werken en op je 21ste een 21+toets maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan als je je mbo diploma hebt gehaald volgens mij op dezelfde school doorstromen naar 4havo (5havo kan niet omdat het een examen jaar is) dus dan kun je in 2 jaar ook je havo nog halen als je wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt geheel welke hbo je ga volgen, hbo-chemie was eigenlijk al te moeilijk voor havo-scholieren destijds laat staan voor mavo. Informeer direct bij de desbetreffende instelling; je cijfers zijn misschien ook van belang naast je vakkenpakket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook proberen om na je Mavo een propedeuse te halen in de gewenste richting op een MBO opleiding. Als je geluk hebt kun je dan bij een HBO opleiding beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mbo of volwassen havo doen. Intake examens mag je pas doen op je 21e
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet hoe vervelend dit is, ik zit in hetzelfde schuitje als jij, en helaas is er geen mogelijkheid om met een mavo diploma naar het HBO te gaan. Dus het wordt OF een havo diploma halen OF je zult een MBO niveau 4 diploma moeten behalen.

Je kunt natuurlijk, als je weet wat je later voor beroep uit wilt oefenen, een MBO opleiding kiezen die aansluit op een HBO studie. Meestal kun je op deze manier een verkort traject volgen op het HBO. Als je nog niet weet welke richting je op wilt dan kun je misschien beter je algemene kennis vergroten op de middelbare school.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou proberen via een gesprek toch een toelatingsexamen te kunnen doen. Ga op gesprek bij de directeur van de HBO en doe je stinkende best, maar dan ook echt je beste best. Laat je motivatie zien, je goeie cijfers, leg je persoonlijke omstandigheden uit. Niet geschoten...
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Ikzelf heb mavo, havo, vwo, universiteit en een post-academische opleiding gedaan. Ik heb 5 diploma's. Was een lange weg. En nu ben ik postbode... omdat ik geen baan kan vinden.