Van vmbo naar havo, van havo naar vwo?

Ik heb afgelopen schooljaar het vmbo afgerond (toen nog t/m dec. 2010 niv. 4 gedaan) en ben in januari begonnen in 4 havo. Ik vind het op zich erg meevallen allemaal, maar nu vraag ik me af: Welke stap is groter? De stap van vmbo naar havo of van havo naar vwo? (want als ik dat kan met mijn cijfers van havo, wil ik dat misschien nog wel gaan doen.)

Liefs,
x

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat het zo goed gaat, zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Vraagsteller; Je bedoelt van vmbo naar vwo? Dat kon sowieso niet, want ik stroomde al later in en ik zit op het ROC nu en daar is VWO5+6 in 1 jaar en ik had 3 vakken al vanaf leerjaar 2 van vmbo niet meer gehad ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per vak.

Antwoorden (4)

de stap van vmbo naar havo is groter dan havo naar vwo..tuurlijk valt dat niet eenduidig te beantwoorden want het hangt van een hoop factoren af. maar havo ligt heel dicht bij vwo in elk geval - als je de boeken bekijkt. vaak zijn de boeken hetzelfde maar gebeurt er bij vwo iets meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Havo ligt echt niet dicht bij VWO. Een vriendin van mij stond ongeveer een 4 gemiddeld op het VWO. Nadat ze naar de Havo ging een 8. Dat noem ik niet dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk verhaaltjes van vriendjes en vriendinnetjes over 8en vs 4en zijn natuurlijk geen objectieve argumenten. lezen jullie de richtlijnen (of gebruiken jullie je gezonde verstand) wel eens voordat jullie lid worden? vergelijk maar eens een boek van de havo met de mavo: groot verschil, de mavo kan voor een havist echt oprecht makkelijk zijn. de havo voor een vwo-er niet omdat er gewoon weinig verschil is in de materie die ze leren. DIT HEET REDENEREN AAN DE HAND VAN OBJECTIEVE ARGUMENTEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeker niet waar de stof is misschien dan soms hetzelfde maar de weging is veel strenger. ik ken iemand die op havo zonder veel te leren 7 en8 haalden maar toen ze vwo ging doen en als ze dit deed vaak een 2 of 3 haalde.
De stap van VMBO naar Havo is groter dan Havo naar VWO.

Havo en WVO lijken qua leren veel op elkaar. De lesstof raakt elkaar ook grotendeels, alleen VWO is uitgebreider en gaat hier en daar wat dieper. Daarom duur het ook weer een jaar langer dan de HAVO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik durf het niet zomaar te zeggen. Qua onderwijsniveau ben ik het met de anderen eens. Maar qua cultuur is het een hele stap.
Het grootste verschil maken de studiebollen die luisterend naar klassieke muziek Asterix en Obelix in het Latijn vertalen. Gelukkig zijn er ook heel veel leerlingen die de nieuwste hits op hun CD-speler leggen en in het weekend gezellig gaan stappen, hoor. Maar die studiebollen krijg je er gratis bij :-)
(Ik heb zelf op het gymnasium gezeten met alleen maar studiebollen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van VMBO naar HAVO lijkt mij moeilijker. Als je na HAVO nog doorgaat naar VWO moet je je wel realiseren dat je met mensen in de klas zit die 2 a 3 jaar jonger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, op het reguliere VO inderdaad wel, maar ik zit op het volwassen onderwijs, omdat ik eerst een andere opleiding deed =).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oow :$ srry