Hoe reken je halve cijfers uit?

Dus heb ik bijvoorbeeld een 8 voor een proefwerk maar die proefwerk telt maar een halve keer mee, geen 1 keer geen 2 keer maar een halve keer... hoe reken ik dit uit?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb dus 4 cijfers in totaal, ze tellen allemaal 2 keer mee maar 1 ervan telt een halve keer mee. dus: 6+6+9+9+5.5+5.5+(???8???)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

dan moet je die andere cijfers x2 doen (omdat ze 2x meetellen) en die 8 doe je x0,5 (omdat die een half keer meetelt.
dat is dus 45 alles bij elkaar, en dat deel je door 6,5 (want 3 cijfers x2 + 1 cijfer x0,5 = 6,5 cijfer).

gemiddeld zit je dan op 6,92
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9 O_o gelukkig waren dat maar een paar voorbeeldcijfers =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol, mijn manier is bijna hetzelfde :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik wilde nog reageren, mooi cijfer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk itsme, ik snap er helemaal niks van :( kun je mijn (wiskunde) cijfers voor me berekenen a.u.b het hoeft niet, maar het zou wel aardig zijn :) 2.7(2x) +4.5(1x )+5.0(0.5x)+ 6.5(2x) aan mijn cijfers begrijp je vast waarom ik niet snap hoe je het berekend...
itsme
13 jaar geleden
@ajukraceking...
2,7x2=4,4
4,5x1=4,5
5x0,5=2,5
6,5x2=13
Dat tel je bij elkaar op, en dan is dat 25,4
die 25,4 is het totaal van (2+1+0.5+2) cijfers, dus 5,5 cijfers
25,4 deel je door 5,5, dan heb je gemiddeld 4,62
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@menjy, toch zou ik een gat in de lucht springen als dat mijn wiskunde cijfers waren, heheh
itsme
13 jaar geleden
typefoutje ergens in het begin: 2,7 x 2 = 5,4
maar de optelling en het gemiddelde klopt wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er komt binnenkort een makkelijk so waar ik een 10 voor ga halen maar dan kom ik uitgerekend NET een 5.44 uit! oeiii
itsme
13 jaar geleden
En als die 2x telt heb je 6,05... maar als die voor 0,5x telt wordt het 5,06
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, maar jammer is het een so van de eerste 3 paragrafen, als ik geluk heb komt er nog een proefwerk over en die telt dan 2x mee, wat heb ik toch geluk dat ik alles van pythogaros weer (behalve hoe je het spelt) en niks over andere dingen die in mijn wiskunde boeken staan.

Andere antwoorden (4)

sja. dat hangt van de overige cijfers af die het "hele" cijfer gaan vormen. een 8 een half keer en een 6 een half keer wordt dan 14 gedeeld door 2, een 7. (oftewel het gemiddelde uitrekenen van de cijfers die het geheel maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen
6+6+6+6+9+9+9+9+5.5+5.5+5.5+5.5+8=90,
90/13(want het zijn op deze manier 13 cijfers)=6.29

Toegevoegd na 35 seconden:
sorry, 6.92
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het cijfer dat maar voor de helft meetelt deel je door 2, daarna tel je et bij de som van je cijfers op. Het getal waardoor je het daarna gaat delen moet dan ook 0.5 hoger zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook gewoon alles maal 2 doen. Dus voor die gewone proefwerken een factor 4 nemen, en voor dat ene proefwerkje een factor 1. Dan heb je hetzelfde resultaat en is het iets makkelijker uit te rekenen