Ja, een docent mag iemand sowieso laten nablijven. De wet schrijft hier geen richtlijnen voor Als het goed is denkt je school wel na over hoe docenten kunnen straffen.

In het algemeen mogen docenten leerlingen nooit opsluiten, geen lijfstraffen uitdelen en bij klachten over een docent kan je een schriftelijke verklaring sturen naar het bestuur van de school. Te beginnen bij de conrector of rector.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een school en ook de docent heeft de verplichting om kwalitatief goed onderwijs te leveren. Als de docent zijn taak niet kan uitoefenen dan kan een gesprek na school nodig zijn. En soms is het nodig om iemand de toegang tot de les te ontzeggen. En op een gegeven moment de toegang tot de school.

Afhankelijk van de aard van het probleem zal de school op een gegeven moment wel met zowel de docent als de leerling contact hebben om verdere escalatie te voorkomen. In het uiterste geval kan een leerling tijdelijk geschorst worden of worden verwijderd van school. Omdat leerlingen wettelijk leerplichtig zijn wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld en wordt de leerling op een andere school geplaatst.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tot slot: de straf moet natuurlijk wel in verhouding staan tot wat er is gebeurd. Een docent kan bij de schoolleiding niet verantwoorden om een leerling 2 uur na school zomaar "vast te houden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor dat mag, je moest eens weten hoe vaak ik na moest blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het achtste uur niet meer. Verder wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bevoegd gezag (de school) richt het onderwijs in de periode van voorbereidend hoger onderwijs in op de grondslag van een normatieve studielast voor de leerling van 1600 uren per leerjaar, uitgaande van 40 weken met elk een normatieve studielast van 40 uren. Het bevoegd gezag richt een in schooltijd verzorgd onderwijsprogramma in dat voor elke leerling ten minste 1000 uren per leerjaar omvat, met dien verstande dat het programma in het laatste leerjaar ten minste 700 uren omvat.

Kortom, ze mogen je jaarlijks elke doordeweekse dag 8 uur vasthouden, 40 weken lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt wel deels, maar dan moet er wel onderwijs worden gegeven.
als de meester of juf het voor de lol doet dan mag het niet.
maar als het nodig is dan wel

dus wel en niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet tegen de wet. Is wel balen voor de docent dat het weer eens nodig is leerlingen na te laten blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een leraar mag een leerling niet laten nablijven.omdat het lesuur voorbbij is en dan mag je alleen strafwerk voor thuis geven