hoeveel % van de kinderen ging in 1930 naar school?

ging er bijvoorbeeld 50% van de kinderen naar school?
of 20% of 60%

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat de vraag gaat over de situatie in Nederland.

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb deze vraag gegoogeld. Er stond pontificaal 25 procent zonder dat ik zelfs een link hoefde te openen. Wel gedaan natuurlijk. Dus je minnetje slaat nergens op!
Er staat nergens iet s over in, maar bedenk wel dat vrouwen toendertijd niet zo vaak naar school gingen.
Zover ik weet zijn de mannen altijd in de meerderheid gebleven hier in Nederland en dat schat ik op zo'n 60%.
Dus ik denk dat 40% van de kinderen naar school ging en tuurlijk gingen hier en daar wat vrouwen naar school.
Dus dan zal het snel op zo'n 45% zitten.
Maar toendertijd gingen er ook bijna alle jongens naar school en misschien een paar honderd niet, maar dat is nog kleiner dan 1% dus die rekenen we niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die tijd ging ongeveer 100% van de kinderen naar school. Je zult wel wat zieke kinderen gehad hebben (tbc), die konden niet, maar de rest ging gewoon.
De leerplicht stamt al uit 1900!

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitzonderingen waren boerenkinderen die bepaalde periodes thuis mochten helpen, en meisjes die in het gezin nodig waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia is geen betrouwbare bron overigens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt: wiki is niet 100% betrouwbaar, ben ik het met je eens. Maar daarmee is het nog niet onbetrouwbaar, wiki heeft het over het algemeen bij het rechte eind hoor.
Maar als je een bron hebt die het over leerplicht beter weet dan wiki: geef maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia is behoorlijk betrouwbaar omdat er behoorlijk streng wordt gekeken naar de betrouwbaarheid door meerdere mensen. Dat wil niet zeggen dat alles klopt en je wordt dan ook uitgenodigd om een suggestievoorstel te doen om de pagina te verbeteren. Wikipedia is bijvoorbeeld betrouwbaarder dan antwoorden op Goede Vraag (in het algemeen). Daarnaast geef je met de bron aan waar je meer informatie kunt vinden, of waar een antwoord op gebaseerd is. Dat is netjes.
In het jaar 1900 werd de leerplichtwet aan genomen met 1 stem verschil. Dat betekent, dat er daarna ongeveer 90% van de kinderen naar de lagere school ging.