Wat houd het vak filosofie precies in?

Ik moet binnenkort een profielkeuze gaan maken en kan voor het vak filosofie kiezen, maar kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Op de middelbare school wordt hier meestal geschiedenis van de filosofie mee bedoeld: je leert dan voornamelijk de highlights van wat grote filosofen tussen de klassieke oudheid en nu allemaal voor ideeën hadden en hoe zich dat ontwikkeld heeft.

Soms krijg je ook wat ethiek mee met dit vak, waarbij je aan de hand van casussen nadenkt over wat in bepaalde gevallen moreel gezien het juiste is om te doen en waaróm dat volgens jou zo is.

Er kunnen trouwens flinke verschillen zitten tussen de filosofielessen van de ene of de andere middelbre school, ik zou dus vooral ook even met de leraar praten die het vak geeft. Dat geeft je het beste idee van wat het vak inhoudt.