Wat is het verschil tussen een doel, een doelstelling en een af te leveren resultaat?

HBO gerichte antwoorden gaarne

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20K

Antwoorden (4)

Een doelstelling is het concretiseren van een doel. Een doelstelling wordt bij mij op school altijd SMART-geformuleerd; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel Realisitsch en Tijdsgebonden. Beide zijn dus verwante begrippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een af te leveren resultaat is 't minimum wat wordt geëist. Een doelstelling is een gewenste situatie waar naar toe gewerkt wordt. Een doel is het punt waarop men zich richt.
Een doel en doelstelling zijn dus ambitieuzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een *doel* is in algemene termen het resultaat wat je werkelijk nastreeft. Voorbeeld: we willen dat het verkeer veilig is.

Een *doelstelling* is het stellen van een MEETBARE norm die nagestreefd kan worden door voorschriften, controles, etc. Voorbeeld: In deze straat mag je maximaal 50 km per uur rijden(deze doelstelling streeft dus het eerder vermelde doel van veiligheid na).

*Resultaat* zou in dit geval na meting kunnen zijn:
95% van de auto's rijd niet te hard
3 % rijd tot 20km te hard
2 % rijd meer dan 20 km te hard

Tot het resultaat zou je ook een *conclusie* kunnen rekenen als:
- Het is dus veilig genoeg, OF
- Het is dus niet veilig genoeg, er zijn teveel ongelukken gebeurt.
Dit is het vergelijken van de meetresultaten met de Doelstelling EN het doel!

In dat laatste geval (Doelstelling WEL gehaald (meetbare normen) maar het doel NIET) ga je voor het oorspronkelijke doel van veiligheid dus maatregelen nemen door aangepaste doelstellingen. Of langzamer rijden, of een vluchtheuvel, of een bocht in de weg maken, etc,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen doelen en resultaten zorgt vaak voor misverstanden. Het resultaat is een meetbaar product wat je gaat opleveren. Doelen daarentegen zijn minder goed meetbaar. Een doel van een project in een bedrijf zou simpelweg het verhogen van de winst kunnen zijn.

Het idee is dus dat resultaten bijdragen aan de doelen.