Wat kan een 3e klas VWO'er beter kiezen, Frans of Duits en waarom?

Hier ben ik gewoon benieuwd naar!
Een 3e klas VWO'er moet kiezen tussen de twee talen Frans of Duits.
Aan welke taal heb je meer, en voor welke beroepen kun je beter Frans kiezen dan Duits. Voor welke beroepen kun je beter Duits kiezen dan Frans.

Welk vak (Frans of Duits) kun je beter kiezen als je bijvoorbeeld één van deze dingen wilt studeren:
- Geneeskunde
- Diergeneeskunde
- Rechten
- Of juf/meester op een basisschool (studie = pabo???)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

in de studie geneeskunde en hoogstwaarschijnlijk ook bij diergeneeskunde krijg je veel latijnse termen en die zijn beter te herleiden naar het frans dan naar het duits. Latijn en Frans zijn behoren tot de groep Romaanse talen. Duits behoort, net als het Nederlands tot de groep Germaanse talen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het frans dat leert heb je echt niks in een studie geneeskunde hoor. Je hebt er netzoveel aan als dat je hebt aan duits.

Andere antwoorden (6)

Het maakt echt niks uit. Doe wat je het makkelijkst/leukst vindt.

Enige waarom je misschien beter Duits zou kunnen kiezen is omdat veel literatuur in het Duits is, hoewel dat ook al steeds vaker in het Engels beschikbaar is. Of als je later van plan bent om naar Frankrijk of Duitsland te gaan voor studie o.i.d. dan kan je natuurlijk die taal beter kiezen.

Maar verder:

Doe wat het makkelijkst of leukst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frans is een betere keuze, want de franse taal wordt meer gesproken in de wereld. denk maar aan Haïti en ivoorkust. Ik weet nou niet snel een land waar duits wordt gesproken, behalve duitsland en oostenrijk(misschien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duits is veel makkelijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de richting van Economie gaat, kun je beter voor Duits kiezen. Duitsland is erg betrokken bij de Nederlandse economie (denk maar aan handel, 'made in germany')
Dit zei een docent in ieder geval tegen me toen ik dezelfde keuze moest maken.

Over het algemeen zou ik zeggen:
kun je (goed) Duits, kies Duits.
Kun je totaal geen Duits, kies dan Frans.
Frans is makkelijker van het begin te leren, je hebt geen naamvallen en veel woorden lijken op het Engels en het Latijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik denk trouwens dat het voor je genoemde studies niet enorm veel uitmaakt wat je kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit maakt niks uit. Kies gewoon waar je het best in bent en wat je het leukst vind. Of kies om het land.
Voor geneeskunde, diergeneeskunde en rechten kun je beter latijn kiezen. Maar aan Frans heb je dan toch niet zoveel, omdat het wel een verwante taal is, maar het qua die dingen er niet zoveel aan. Ook niet aan duits trouwens. Er is wel meer literatuur in het duits, maar daar kun je nu vaak wel een vertaling van krijgen.
Kies gewoon waar je het beste in bent of waar je je voor interesseert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik studeer zelf rechten en heb Duits en Frans gedaan. Mijn ervaring is dat het helemaal niks uitmaakt. Ik bedoel dit niet demotiverend, maar je hebt niet zoveel aan Duits of Frans van de middelbare school. Je leert een taal toch pas echt als je regelmatig oefent/spreekt. Sowieso heb ik er voor rechten niets aan. Ik moet daar dan wel bij zeggen dat ik Nederlands recht doe, maar ook bij internationale juridische studies is het volgens mij niet nodig. Een enkele keer komt misschien een wettekstje voorbij, maar daar bestaan ook vertalingen in het Engels van!

Kies dus gewoon wat jou het leukste lijkt en welke taal jou het beste ligt. Succes met kiezen.