Hoe worden VMBO leerlingen begeleid door hun mentor?

En zit er in deze begeleiding een verschil tussen onderbouwleerlingen en bovenbouwleerlingen? Wordt er een methode (boek, werkboek) voor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij mij op VMBO had ik na elk rapport een bespreking met mentor en evt. ouders erbij.

Ik heb zowel VMBO als HAVO gedaan en ik zelf heb weinig verschil tussen begeleiding gezien. Ik heb alle jaren goeie begeleiding gehad. Wel ben ik van mening dat niet elke leraar geschikt is voor een baan als mentor. Bij de ene mentor ging het beter als de andere. Maar dat is een kwestie van smaak en waar jij behoefte aan hebt. Bij mij op school werden de leraren verdeelt over alle klassen. In de eerste en tweede klas had ik trouwens 2 mentoren. Ik denk dat het per school verschilt. Wel werd er steeds meer zelfstandigheid verwacht. Je moet zelf je problemen aankaarten en zelfreflectie word ook steeds belangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zit self op het vmbo.
Je krijgt meer aandacht van je mentor.
Hij kan zorgen dat je ergens bijles mee krijgt.
Je moet alleen wel echt zelf aangeven als je iets niet snapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mentor houd ik wekelijks gesprekken met leerlingen, hou hun vorderingen bij, begeleid ze in hun carriere keuze en controleer al of niet gemaakt huiswerk. Ook oudergesprekken zijn voor mijn rekening. Verder schrijf ik voor elke leerling 1 of meer handelingsplannen en evalueer de uitvoering hiervan.
Overigens zijn de taken van een mentor per vmbo verschillend. Vraag eens om een takenplaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mentor onderhoudt een goed contact met lln en het thuisfront, dmv persoonlijke gesprekken, telefoontjes of een jaarlijks huisbezoek. ook stimuleert hij groepsactiviteiten (klassenavond) en bewaakt het pedagogisch klimaat in de klas. Hij neemt ook enquetes af of andere onderzoektesten, om de sociaal- emotionele ontwikkeling en leerprestaties in de gaten te houden. in de onderbouw wordt meestal wel een methode gebruikt voor de studie- en taalvaardigheden. naarmate de verantwoordelijkheid en de zelfstandigheid van de oudere ( bovenbouw) leerling toeneemt, doet de mentor een stapje terug. Hij is overigens wel erg betrokken bij de studievoortgang, zodat het diploma behaald zal worden!